​Operation Smile opererar 750 barn på nytt stort uppdrag i Filippinerna

Operation Smile återvänder till Filippinerna på ett nytt, stort uppdrag med målet att operera cirka 750 barn på en dryg vecka. Över 300 volontärer från tiotal länder samlas i fem städer för att genomföra så många operationer som möjligt.

Loraine, sex år, föddes med läpp- och gomspalt och hade svårt att äta, talaoch hon gick inte i skolan av rädsla för trakasserier. Förra året fick Loraine sin läpp opererad av Operation Smile. Nästa vecka återvänder hon till sjukhuset för ännu en operation, nu av gommen, och hon är därmed ett av hundratals barn som nu ska få hjälp av Operation Smile.

Uppdraget i Filippinerna genomförs för andra året i rad med stöd av Svenska PostkodLotteriet. Förra året opererades 751 barn med läpp- eller gomspalt och i år räknar man med att operera minst lika många; barn från fattiga familjer som annars aldrig hade fått hjälp.

Operation Smiles medicinska volontärer är på plats mellan den 12:e och 20:e juni.

– Det är fantastiskt att vi nu kan återvända till Filippinerna och ta hand om barn som Loraine, som behöver ännu en operation för att kunna lära sig tala ordentligt. Det är många som behöver hjälp och som utan en operation hamnar i ett utanförskap som är svårt att föreställa sig, säger Cajsa Wiking, generalsekreterare på Operation Smile.

Fem städer får besök: Pampanga, Manila, Cebu City, Bacolod City och Davao City. De medicinska volontärerna, från många olika länder, arbetar under uppdraget i multinationella team, bestående av bland annat plastikkirurger, narkosläkare, barnläkare, sjuksköterskor, tandläkare och logopeder.

I Filippinerna föds ett barn per 500 med läpp-, käk-, eller gomspalt (LKG), en av de vanligaste medfödda defekterna på nyfödda världen över. Bara i Filippinerna innebär det 5 000 nyfödda LKG-barn årligen. Sedan 1982 har ungefär 140 000 barn med den här typen av ansiktsdeformitet fötts i landet och 100 000 har ännu inte har fått en operation.

• filippinerna
  • läpp-käk-gomspalt
  • volontär
  • operation

Många av barnen som Operation Smile träffar har svårt att äta och prata och tvingas leva undangömda. Tack vare medicinska volontärer, som delar med sig av sin tid och sin kunskap, kan barn med ansiktsdeformiteter erbjudas operation utan kostnad för deras familjer. En operation, som tar mindre än en timme och som kostar runt 2400 kronor, förändrar ett barns liv för alltid. Sedan starten har över 200 000 operationer utförts, men många barn väntar fortfarande på att få hjälp.