Prisregn över Operation Smile vid amerikanska tv- och videogalanTelly Award

Operation Smile fick uppleva ett prisregn när amerikanska Telly Awards i veckan gick av stapeln i USA. Fyra filmer anmälda i åtta kategorier vann inte mindre än sju priser, varav ett prestigefyllt guld. Extra roliga är framgångarna eftersom det aldrig tidigare har kommit in så många bidrag som just i år och konkurrensen därmed var stenhård.

Galan, som anordnades för 39:e året i rad, såg dagens ljus 1979 och har sedan dess årligen belönat topproduktioner inom tv, video och webb; kort sagt filmer för olika plattformar. I år var ett rekordår med över 12 000 bidrag från totalt 50 delstater och fem kontinenter anmälda. Telly Award belönar produktioner från några av världens mest framgångsrika tv- och produktionsbolag, reklambyråer och andra publicister.

Operation Smile Sveriges medarbetare Susanne Edmark har producerat tre av de fyra belönade filmerna, tillsammans med ett foto- och redigeringsteam bestående av Markus Junghard, Markus Jordö, Ray Ortiz och Beny Zambrano. Filmerna berättar, ur olika perspektiv, om organisationens viktiga arbete världen över med att operera och hjälpa barn med läpp-käk-gomspalt i fattiga länder.

- Det är verkligen otroligt roligt och hedrande med alla de här priserna. Extra roligt är såklart att filmen om Jane Rose belönades i kategorin guld, ett pris som tydligen bara delas ut till totalt 3 procent av samtliga vinnande bidrag, säger Susanne Edmark.

Priser till Operation Smile i respektive vunnen kategori gick till följande produktioner, samtliga producerade för webb:

1. My Name is Jane Rose (om en flicka född med läpp-käk-gomspalt)https://youtu.be/yh6AB6x-0JA
    1. GULD i kategorin Online-General-Charitable
    2. SILVER i kategorin Online-General-Not-for-profit
  2. Discovering the Causes of Cleft (om den forskning Operation Smile driver för att ta reda på orsakerna till läpp-käk-gomspalt)https://youtu.be/mSIvOLxrLCY
    1. BRONS i kategorin Online-General-Documentary: Individual
    2. BRONS i kategorin Online-General-Charitable
  1. More Than Smiles (om hur Operation Smile arbetar med att vidareutbilda lokala kirurger i Etiopien)https://youtu.be/zzoJbEM-My8
    1. BRONS for Online-General-Charitable
  1. Volunteer Spotlight: Dr. Dane Hoang (om en amerikansk tandläkare som åker som volontär med Operation Smile till sitt gamla hemland Vietnam)https://youtu.be/9sbnTBHgeYc
  1. SILVER i kategorin Online-General-Fundraising
  2. SILVER i kategorin Online-General-Charitable

Officiellt pressrum:

• Hälsa, sjukvård, läkemedel

Operation Smile är en medicinsk hjälporganisation som genomför kostnadsfria operationer i utvecklingsländer på barn som lider av allvarliga ansiktsmissbildningar, framför allt läpp-käk-gomspalt. Många av dessa barn har svårt att äta och prata och tvingas leva undangömda. Tack vare våra volontärer, som delar med sig av sin tid och sin kunskap, kan vi erbjuda gratis vård. En operation, som ofta tar mindre än en timme och kan kosta så lite som 2 400 kronor, förändrar ett barns liv för alltid. Sedan starten har över 270 000 operationer utförts, men många barn väntar fortfarande på att få hjälp.

Andreas Magnell

Presskontakt Ansvarig PR och press 076-853 31 71