Earth Hour – Släck för en ljusare framtid

Inspira har bestämt sig för att släcka lyset och delta i den största miljömanifestationen genom tiderna lördagen den 31 mars kl 20.30 – 21.30.

– Att så många väljer att delta gör att det verkligen känns att vi tillsammans kan göra skillnad. Inspira jobbar aktivt med miljön varje dag så det kändes som en självklarhet att vara med. Säger Joakim Markovits, VD Inspira AB

Vad är Earth Hour?

Earth Hour är en klimatmanifestation som anordnas av Världsnaturfonden WWF, (på engelska World Wide Fund for Nature), som är en helt oberoende och partipolitiskt obunden naturvårdsorganisation.

I år äger den rum lördagen 31 mars 2012 klockan 20.30-21.30 över hela världen med tidszonanpassning. Earth Hour inträffar alltså exempelvis en timme tidigare i Stockholm än i London. Under Earth Hour släcker människor över hela världen ljuset i sina hem för att visa sitt miljöengagemang.

Syftet med Earth Hour är att skicka en politisk signal till makthavare om att ta klimatförändringarna på allvar, och därigenom uppmärksamma och skapa ett engagemang i frågan.

Earth Hour är inte en energisparkampanj men 2011 fördjupades budskapet i manifestationen för att inspirera människor att göra mer än att släcka. Utvärderingar visar att hälften av de som släckte för Earth Hour också började prata mer om klimatet, blev bättre på att släcka när de går ut ur ett rum, sopsorterade mer etc.

Målet är att kampanjen ska nå två miljarder människor världen över och halva Sveriges befolkning.

Du får kontinuerlig nyhetsuppdatering på www.wwf.se/earthhour