Den moderna marknadsföringen är datadriven

"I never guess. It is a capital mistake to theorize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts."
- Sir Arthur Conan Doyle, Author of Sherlock Holmes stories

Utvecklingen går fort. Inom alla branscher - inte minst marknadsföringsbranschen.

Det var inte länge sedan papperstidningar, kataloger och direktreklam i brevlådan dominerade som alternativ för att sprida annonsbudskap.

I dag är alternativen många fler. Det är sökmotorer, sociala sajter, bloggar,digitala tidningsnätverk, mobilappar etc. Kunders sökbeteende, åsikter om företag och produkter kan analyseras och skapar data som kan användas för att skräddarsy sitt annonsbudskap.
Om man vill - och kan.

All denna snabba utveckling är en direkt konsekvens av datorernas exponentiella utveckling. Och vi använder datorer i allt större utsträckning för i princip allt.

Exponentiell utveckling är något vi människor är dåligt anpassade för att förstå. Våra hjärnor är utvecklade för att tänka linjärt - dvs. om man räknar 1,2,3 upp till 30 så kommer man just till 30. Enkelt. Men om man gör samma sak fast exponentiellt så kommer man inte till 30 - utan en miljard. Eller ett annat exempel: en damm drabbas av algblomning. Mängden alger fördubblas per minut. Blomningen börjar kl 11 och är klar kl 12. När är dammen halvfull?

Just det - 11:59! Det flesta har svårt att svara rätt på den frågan. Inte just du kanske :) men de flesta andra.

Vad innebär allt detta för företag och konsumenter?

För oss konsumenter så innebär det nästan bara fördelar. Fler tjänster att tillgå, fler kanaler att nå/hitta rätt produkt och bättre priser. För företag ställer denna utveckling stora krav på bred närvaro med sin marknadsföring.

Det räcker inte längre att bara synas i en kanal, med ett budskap och hoppas på att nå ut till sina kunder. Det gäller att synas där kunderna är, med rätt budskap mot rätt kund vid rätt tillfälle. Och det gäller att använda sig av data. Den moderna marknadsföringen är datadriven.

Vi på Intelligent Marketing utvecklar just ett sådant system som skall hjälpa företag i deras behov att kunna hantera fler kanaler och optimera sina kampanjer utifrån data. Och allt detta i ett och samma gränssnitt.

Vår resa har precis börjat och ambitionerna är enorma.

Ytterst är vårt mål att Intelligent Marketing System skall bli den fulländade rådgivaren för alla som vill marknadsföra sig. Du skapar ett konto, kopplar upp dina annonskonton - sedan, genom artificiell intelligens, börjar systemet lära sig vad just du vill uppnå med din marknadsföring. Och ju mer data systemet får desto bättre kan den hjälpa till med allt - som att skapa annonser, optimera kampanjer, fördela om budgeten till rätt kanal, analysera kommentarer om varumärket och produkter i sociala medier. Och om du kopplar in ditt CRM system så kan den även analysera försäljningen, analysera kundsegment, kundnöjdhet etc. och utifrån den datan skapa upp lämpliga marknadsförings kampanjer. Som sagt, resan har precis börjat och ambitionerna är stora, men vi kommer dit - med hjälp av exponentiell utveckling.

• artificiell intelligens
  • datadriven marknadsföring