Press release -

Inteno and Genexis går samman för att skapa europeisk ledare inom uppkopplade hem

Inteno Broadband Technology AB, gateway-divisionen inom Inteno Group AB med huvudkontor in Stockholm, och Genexis, en ledande europeisk leverantör av fiberprodukter till hemmet, meddelar idag att företagen går samman.

Formellt har Inteno förvärvat Genexis Group, inklusive dotterbolag i Nederländerna, Tyskland och Sverige. Bolagets försäljning kommer efter förvärvet att uppgå till cirka 600 miljoner kronor, vilket gör Inteno-gruppen till en av de största europeiska leverantörerna av residential gateway-produkter. Inteno är redan idag den största nordiska leverantören av hårdvara och mjukvara innom residential gateway-området, och tar genom affären ett viktigt steg i sin europeiska expansion. De största aktieägarna i Genexis blir i samband med transaktionen delägare i Inteno Group AB.

“Den här affären stärker vår position, inte bara som en ledande nordisk leverantör, utan också som en betydande europeisk leverantör. Genom att kombinera Intenos ingenjörskunnande med Genexis styrka inom kundupplevelse och design, kommer vi att kunna erbjuda våra kunder marknadens mest innovativa gateway- och WiFi-produkter”, säger Conny Franzén, VD i Inteno Group AB. ”Det nya bolagets storlek och tillväxt kommer också att göra oss mer attraktiva som partner till de större operatörerna”.

“Genom att gå samman med Inteno får vi möjlighet att fokusera på fortsatt tillväxt och internationell expansion. Genexis och Inteno passar perfekt för varandra. Vi ser en stor potential i att kunna erbjuda våra kunder ett bredare produktutbud, inklusive WiFi-extenders och DSL-utrustning”, säger Genexis VD Gerlas van den Hoven.”Det sammanslagna bolaget får en bra position för att utvecklas inom den snabbt växande bredbands- och fiber till hemmet-området, FTTH.”

Operativt kommer företagen att fortsätta på inslagen bana, med båda företagens kunder i centrum. Den bredare och starkare produktportföljen kommer att erbjudas nya och befintlliga kunder. Tills vidare kommer bolagen att fortsätta använda sina respektive varumärken.

Under 2019 kommer Gerlas van den Hoven, nuvarande VD för Genexis, att ta över hela ansvaret för gateway-divisionen. Conny Franzén kommer att fortsätta som VD för Intenogruppen och fokusera på den övergripande koncernstrategin och potentiella tilläggsförvärv. Intenogruppen ser tillväxt genom förvärv inom specifika områden och geografier som en integrerad del i sin strategi.

Den 24 augusti 2018 tillkännagav Intenogruppen avknoppningen av sin mjukvarudel genom bildandet av iopsys software solutions AB med fokus på att erbjuda externa kunder ett ledande operativsystem för gateways. Conny Franzén kommer att fortsätta att vara ett stöd för båda företagen i deras strävan att nå sina respektive mål och visioner.

• Corporate Information

• internet of things
  • wifi
  • iot

Intenogruppen är en ledande leverantör av mjukvaru- och hårdvarulösningar inom bredbandsroutrar och residential gateway-industrin till europeiska operatörer och nätverksägare. Intenog-ruppen har dotterbolag och kontor i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Belgien. Inteno-gruppen är sedan 2016 ägt av investeringsfonden Accent Equity 2012 och personer i ledningsgruppen.

Genexis är en leverantör av gateway- och nätverksprodukter med fokus på den snabbt växande fiber till hemmet marknaden i Europa (FTTH). Genexis har dotterbolag och kontor i Nederländerna, Tyskland och Sverige. Genexis är företaget bakom den prisbelönta och flexibla FiberTwist-produkten.

Conny Franzén

Press contact CEO +46 70 770 44 61