Inteno växer med nytt mjukvarubolag

Inteno Group AB välkomnar en ny medlem i Intenokoncernen, iopsys software solutions AB.

Det nya bolaget ansvarar för utveckling och försäljning av Inteno-gruppens mjukvaruplattform iopsys. iopsys är en OpenWrt baserad mjukvara för residential gateways, som vänder sig till bredbands- och telekomoperatörer.

I samband med att bolaget bildas döps mjukvaruplattformen om till iopsysWrt för att tydliggöra kopplingen till OpenWrt.

"Genom att etablera iopsys software solutions som ett fristående bolag kommer vi att ytterligare stärka positionen för iopsysWrt som det främsta operativsystemet för bredbandsroutrar och residential gateways", säger Inteno Groups VD Conny Franzén.

"Jag har nöjet att meddela att Joakim Bennerholt, tidigare försäljningschef i Inteno, tar över ansvaret som VD för iopsys software solutions AB. Joakim har varit involverad sedan vi startade utvecklingen av iopsys och har rätt bakgrund och kvalifikation", fortsätter Conny.

"Vi ser etableringen av iopsys software solutions AB som en viktig milstolpe i vår strävan att stödja gateway-industrin. iopsysWrt är den ledande mjukvaran för telekomoperatörer som letar efter ett framtidssäkert alternativ, där man snabbt kan utveckla och lansera nya tjänster. Exempel på sådana är applikationer för förbättrad WiFi-prestanda och täckning samt olika IoT-tjänster. Att ha en flexibel och öppen mjukvaruplattform ger våra kunder en konkurrensfördel ", säger iopsys software solutions VD Joakim Bennerholt.

"Inteno är en viktig medlem i prpl Foundation. Deras ingenjörer bidrar med viktig utveckling till våra open source-projekt, inklusive PrplWrt. Intenos satsning på iopsys visar på ett tydligt engagemang för prpl, OpenWrt-communityn och gateway-industrin", säger Art Swift, VD för prpl Foundation, baserat i Kalifornien i USA. "Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med Inteno-gruppen."

För befintliga Inteno kunder är det ”business as usual!”, med fortsatt support från Inteno på både hårdvara och mjukvara.

iopsys software solution ABs affärsmodell är att erbjuda en licensierad och supporterad version av iopsysWrt till operatörer och tillverkare av residential gateways och bredbandsroutrar.

• Telecom

• internet of things
  • iopsys
  • wifi