Interface utställning i samarbete med designstudenter på Designers Saturday i Oslo.

​Lyckat samarbete på Designers Saturday

Designers Saturday har arrangerats i Oslo i över 30 år och äger rum vartannat år. Under tre dagar möts design-och möbelbranschen och visar upp produktlanseringar, ny teknik och funktionella, smarta och hållbara lösningar. Årets tema var ”Responsibility”, något som passar mycket bra i kombination med Interface fokus på hållbarhet och koldioxidneutrala produkter.

Nytt för Interface medverkan i år var samarbetet med studenter från OsloMet samt valet av utställningslokal. För första gången hölls Interface utställning utanför de egna lokalerna och visades istället i ett 100 kvadratmeter stort utrymme på Konsthögskolan.

-Vi har medverkat i många år, men i år provade vi ett nytt koncept. Det var spännande att samarbeta med studenter och roligt att sticka ut lite, berättar Laila Nygaard, Interface Sales Manager i Norge.

Utifrån Interface koncept +Positive spaces fick studenterna komma med förslag på hur utställningen skulle utformas och valet föll på ett tema kring hav och korallrev.

-Undervattensvärlden erbjuder tydliga färger, spännande former, ljusspel och stämningar som har varit utgångspunkten för att utveckla en utställning som matchar både Interface och oss på Kuriøs Studio, säger Julie Grindland Sørensen.

Tillsammans med Elise Jin Sandvik och Iris Elmkvist Trana har Julie tagit en Bachelorexamen i Produktdesign vid OsloMet och startat Kuriøs Studio. Under drygt två månader arbetade de med att utforma utställningen.

-Vi vill skapa något med koppling till biofilisk design och bjuda in naturen inomhus. Det kändes naturligt att välja korallrev som tema då Interface textilkollektion Net Effect består av återvunnet fisknät, säger Julie Grindland Sørensen.

I utställningen återkom temat, bland annat genom ett fisknät som dekorativt hängts upp i rummet. Det återfanns även via textilgolv med fiskfjällsinspirerade mönster, platåer i golvet som skulle föreställa korallrev och färger inspirerade av korallrev. Förutom Interface hårda och mjuka golv ingick även studenternas egna möbelprototyper, stolen Jomo och en dagbädd, i utställningen. Delaktig i utformningen av utställningen var även Josefin Carne, koncept designer på Interface.

-Utifrån Interface biofiliska design och fokus på människors välmående, kändes temat med hav och korallrev helt rätt. Genom att väva in naturens element skapas möjlighet till rekreation och koncentration, även i miljöer där många människor rör sig, säger Josefin Carne.

I utställningen ingick för första gången även delar av Interface helt nya kollektion Look Both Ways, vilket mottogs väl av besökarna. Många besökare både passerade och besökte utställningen. Det fanns även ett fotobås på plats som uppmuntrade till interaktivitet.

-Vi upplevde ett väldigt positivt mottagande. Många besökare tyckte att vår utställning var en upplevelse, med både ljus, dofter och en behaglig och lugn stämning. Vi är väldigt nöjda, säger Laila Nygaard.