Interface nya Touch of Timber erbjuder ett utseende som liknar trägolv men med textila golvplattors tekniska fördelar.

Interface lanserar kollektioner med fokus på hållbarhet och design

Interface, global ledare inom design och produktion av textila golvplattor lanserar kollektionerna Touch of Timber och Twist and Shine. Touch of Timber är ett textilgolv vars estetik påminner om trä medan Twist and Shine erbjuder exceptionell prestanda och unik design.

Touch of Timber

Interface lanserar kollektionen Touch of Timber i samarbete med garnleverantören Aquafil, kollektionen är ett resultat av ett 18-månaders långt arbete och erbjuder ett utseende som liknar trägolv men med textila golvplattors tekniska fördelar. Den innovativa produkten är en nyhet inom industrin för mattplattor och kombinerar ett kontrastrikt färgtvistat garn med en kompakt microtuftyta som använder mindre garn i tillverkningen än normalt tuftade textilplattor.

Textilplattornas mellanlager består av återvunnen polyvinylbutyral (PVB). Touch of Timber är därför en av de första kollektionerna som kännetecknas av Interfaces laminatmaterial PVB som har en 80 procent mindre klimatpåverkan än traditionellt SBR latex-mellanlager.

– Touch of Timber är något nytt för såväl Interface, Aquafil som industrin för mattplattor. Konsumenter efterfrågar naturliga materials utseende men dessa är inte alltid praktiska val för offentliga miljöer. Kollektionen är därför en perfekt lösning och erbjuder estetik, komfort, halkskydd och akustiska fördelar, säger Mandy Leeming, design- och utvecklingschef för Interface EMEA.

Touch of Timber finns i Intefaces 25cm x 100cm tunna format Skinny Planks. Kollektionen består av tolv färger.

Twist and Shine

Twist and Shine-kollektionen består av sortimenten Twist and Shine Micro och Twist and Shine Loop som båda erbjuder exceptionell prestanda och ett utseende av en bred väv tack vare colour twist-teknologin. Twist and Shine Micro kännetecknas av den enhetliga estetiken och den enkla installationen medan Twist and Shine Loop erbjuder ett unikt utseende. Twist and Shine Micro kommer i tolv färger och i Interfaces laminatmaterial PVB. Twist and Shine Loop kommer i nio färger. Båda sortimenten finns i textilplattor i storleken 50cm x 50cm.

Touch of Timber och Twist and Shine består av 100 procent återvunnet nylongarn och innehåller också formaldehydfri glasfiberduk. Kollektionerna ingår i Interfaces program Cool Carpet som kompenserar för de utsläpp som vi inte kan eliminera.