International Format Group lanserar nytt realityformat inom e-sport

International Format Group har under 2016 skapat ett nytt koncept inom den heta e-sporten. En bärande del i konceptet är ett nytt interaktivt underhållningsformat för gamers.

E-sporten omsätter idag 3 miljarder kronor och intäkterna väntas öka med 50% under 2016 jämfört med 2015. Idag finns det över 230 miljoner tittare, både antalet tittare liksom hela e-sportmarknaden växer kraftigt. Således finns det med andra ord mycket som talar för att e-sport är här för att stanna och attrahera en allt större målgrupp.

Med tanke på det stora intresset är det är extra roligt att vi skapat en unik möjlighet för alla talanger därute som vill bli e-sport proffs. Vi börjar i Sverige men ambitionen är större än så – nästa steg är att lansera globalt”, säger Fredrik Ivansson, CEO International Format Group.

Affären är uppbyggd kring distribution, partners, merchandise, licensiering och skapandet av nya proffslag.

"Vi har skapat ett helt nytt underhållningsprogram som tar e-sport på allvar - GAMERZ. Målet är att skapa ett nytt proffslag helt från grunden i samarbete med kända profiler och samarbetspartners. Castingen startar redan nu på Dreamhack Winter i Jönköping där vi kommer ge alla oupptäckta talanger chansen att nå drömmen om att bli e-sport proffs på heltid", säger Robert Jönsson, Creative Director IFG

• gamerz

Fredrik Ivansson