Interroll introducerar en ny generation av trummotorer

Interroll Group, världens ledande tillverkare av nyckelprodukter för intern logistik, rapporter att företaget lanserar en ny generation av trummotorer. Den innovativa trummotorplattformen, som främst ska användas för moderna transportbandssystem i distributionscentraler och i produktionsområden eller inom livsmedelsindustrin har en helt modulär design och omfattar både synkrona och asynkrona trummotorer. Den nya generationen av trummotorer kommer att lanseras omedelbart i Europa och senare i år i Amerika och Asien.

Den modulära plattformsstrategin Interroll erbjuder utgör grunden för de många fördelar kunder kan dra nytta av. Den nya generationen av styrenheter kommer först att användas i alla motortyper med en diameter på 80 mm och kommer sedan att rullas ut över hela sortimentet. Den nya plattformen gör det enkelt att kombinera alla komponenter och garanterar korta och tillförlitliga leveranstider. Dessutom finns nu allt tillbehör såsom pulsgivare, elbromsar och backspärr tillgängligt för den nya plattformens samtliga motorvarianter. Detta gör det betydligt lättare för systemintegratörer och tillverkare av utrustning att planera och genomföra effektiva lösningar för materialhantering. Dessutom uppfyller alla trummotorerna i den nya designen IP69K, den högsta graden av hygienskydd. Detta innebär att de är betydligt snabbare och enklare att rengöra, speciellt i jämförelse med växelmotorer.

Dr Ralf Garlichs, vVD Products & Technology, Interroll Group, förklarar: "Tack vare vår konsekventa plattformsstrategi som vi införde när vi lanserade vår modulära transportörplattform (MCP), befinner vi oss i en mycket bättre position att möta behoven hos kunder och användare. Med denna strategi kan vi också ytterligare förbättra vårt resultat när det gäller kvalitet, leveranstider och service. Som global teknikledare inom internlogistik är syftet med vårt företags innovationer alltid att erbjuda kunden ett betydande mervärde."

En längre livslängd och ökad flexibilitet

Till skillnad från sina föregångare kännetecknas den nya generationen av drivenheter av en rad konstruktionsfördelar. Starkare axlar och kullager garanterar en lång livslängd och en robust planetväxel gör det möjligt att effektivt överföra höga vridmoment till berörda transportband på. Tack vare ett utökat antal växelsteg kan ett större varvtalsområde täckas. Därför blir det särskilt lätt för systemintegratörer och tillverkare av utrustning att implementera en transportlösning i enlighet med deras individuella kapacitetsspecifikationer.

Den nya plattformens modulära design reducerar produktions- och leveranstider. Dessutom framstår den nya generationen av trummotorer som en plug-and-play-lösning tack vare de fördelar som uppstår vid installation och underhållsarbete. I själva verket, till skillnad från tidigare generationer, kan strömförsörjningen fastställas med hjälp av en enkel plug-in-anslutning. Detta minskar avsevärt driftstopp för underhålls- och reparationsarbeten, vilket resulterar i betydande kostnadsfördelar för användaren.

Trummotorer från Interroll erbjuder användaren en utomordentligt hög energieffektivitet. Vid jämförelse med alternativa drivsystem, visar dessa motorer en signifikant minskad kraftförlust. Detta leder till en drastisk minskning av driftskostnaderna för användaren.

Besökare till LogiMAT 2017 – den internationella mässan för distribution, materialhantering och informationsflöde – kunde uppleva den nya generationen av drivenheter på Interrolls monter, 1K41 i Hall 1. LogiMAT 2017 ägde rum 14-16 mars i Stuttgart, Tyskland.