Bareko Sport i Helsingborg blir en del av Intersport

Intersport tar ytterligare steg mot sin vision att bli bäst på sport och den ledande sportkedjan i Sverige. Nu tar Intersport över en av de ledande aktörerna inom klubbverksamhet i Sverige, Bareko Sport i Helsingborg.

Bareko Sport grundades för 35 år sedan och har sedan dess varit en välkänd och uppskattad sportleverantör till klubbar och idrottsföreningar på flera orter, framförallt i södra Sverige. Redan i januari 2014 övertog Intersport Bareko Sports verksamhet i Malmö. Nu sker detsamma i Helsingborg, vilket är helt i linje med Intersports strategiska plan.

– Intersport ska bli bäst på sport och klubbverksamheten är ett av vårt viktigaste fokusområden i den satsningen. Genom övertagandet av Bareko Sport i Helsingborg flyttar vi fram positionen ordentligt i nordvästra Skåne och gör det möjligt att erbjuda fler klubbar ett överlägset bra sortiment samt service i världsklass, säger Markus Marbrandt, Head of Team Business på Intersport.

Från januari 2016 stänger Bareko Sport sin butik i Helsingborg och verksamheten flyttas till Intersport i Väla köpcentrum. Övertagandet omfattar cirka 25 föreningsavtal samt två stycken anställda. Jonas Bergström på Bareko Sport ser positivt på den framtida potentialen:

– VI är glada för överenskommelsen och känner trygghet för föreningarnas framtid med Intersport. Att gå ihop med världens största sportkedja möjliggör mycket - både för klubbverksamhetens utveckling och för föreningarna.

Vid frågor kontakta:

Markus Marbrandt, Head of Team Business Intersport, markus.marbrandt@intersport.se eller 031-727 89 26

Om Intersport: Intersport bildades 1961 och är ett av Sveriges mest kända varumärken med cirka 150 butiker i Sverige. 2014 omsatte de svenska Intersport-butikerna 4 miljarder kronor (inkl. moms). Intersport Sverige AB är licenstagare och aktieägare i Intersport International Corporation, som är världens största sportkedja med 5 500 butiker i 44 länder. 2014 omsatte Intersport över 10,8 miljarder euro globalt. www.intersport.se