INTERSPORT i förändring

INTERSPORT Sverige väljer att göra organisatoriska förändringar på Servicekontoret i Mölndal. Målet är att bli en mer effektiv och modern retailorganisation med kunden ständigt i fokus.

Ett oundvikligt steg i transformationen är att ett antal tjänster på INTERSPORTs Servicekontor kommer att försvinna. Medarbetarna på Servicekontoret informerades under onsdagsmorgonen.

- Detta är ett nödvändigt beslut för att ge oss bättre förutsättningar för framtiden men det är givetvis tråkigt för de anställda som blir drabbade. Detaljhandeln är i stor förändring och vi måste anpassa oss efter rådande konkurrens, säger Marcus Wibergh, vd INTERSPORT Sverige.

Hur många tjänster som berörs är i dagsläget inte klart. De fackliga förhandlingarna har pågått en tid och beräknas vara slutförda under torsdagen.

Som en del i organisationsförändringen kommer INTERSPORT samtidigt att göra en kraftig satsning på det digitala. En ny hemsida har nyligen lanserats där fokus har varit på att göra upplevelsen så enkel och bekväm som möjligt för kund, till exempel genom funktioner som ”Boka och hämta”.

För att möjliggöra ytterligare digitala satsningar kommer bolaget också under 2018 att tillsätta omkring 10-15 tjänster med digitalt fokus. Några av dessa tillsätts omgående.

- Vi har gjort stora investeringar på system och lager vilket gör att vi nu kan ta ner kostnaderna på vårt servicekontor. Vi kommer att fortsätta våra satsningar på att vara den ledande omnichannel och en del i detta är att investera i fler medarbetare inom e-handel för att kunna ge en större kundupplevelse, säger Marcus Wibergh.

För ytterligare frågor, kontakta:

Marcus Wibergh, vd INTERSPORT Sverige. marcus.wibergh@intersport.se

Om Intersport: Intersport bildades 1961 och är ett av Sveriges mest kända varumärken med cirka 140 butiker i Sverige. Sedan 2014 ingår även Löplabbet i Intersport-koncernen med 9 butiker över landet. 2017 omsatte Intersport-koncernen 4,1 miljarder kronor (inkl. moms). Intersport Sverige AB är licenstagare och aktieägare i Intersport International Corporation, som är världens största sportkedja med 5 400 butiker i 43 länder. 2016 omsatte Intersport över 11 miljarder euro globalt. www.intersport.se