Marcus Wibergh tillträder som VD för Intersport

Marcus Wibergh blir ny VD för Intersport Sverige AB. Sedan augusti 2015, då Adelis Equity Partners gick in som majoritetsägare, har Intersport omstrukturerats till en integrerad kedja. Genom Marcus Wiberghs tillträde tar Intersport nästa steg mot att bli bäst på sport.

Marcus Wibergh var tidigare COO och Sverigechef på XXL, där han framgångsrikt byggde upp den svenska verksamheten.

- Marcus erfarenhet och fingertoppskänsla för sporthandel är unik, och vi är oerhört glada att Marcus tar över som VD för Intersport. Med sitt starka ledarskap och driv är vi övertygade om att Marcus har vad som krävs för att ta Intersport till nästa nivå och befästa positionen som den ledande sportkedjan i Sverige, säger styrelseordförande Jan Åkesson från Adelis Equity Partners.

- Intersport är ett av Sveriges mest anrika varumärken och har en unik position tack vare sin lokala förankring och kunniga personal. Med sitt rikstäckande butiksnät har Intersport en enorm potential, framför allt i en tid då kunden ställer högre krav på tillgänglighet och service, både i butik och online. Det ska bli oerhört spännande att leda Intersport in i en ny fas tillsammans med mina nya kollegor, säger Marcus Wibergh.

Marcus Wibergh tillträder under första halvan av 2017. Fram till dess fortsätter Jonas Guldstrand, från Intersports styrelse och med lång erfarenhet från H&Ms koncernledning, i rollen som tf VD.

För ytterligare information, kontakta Jan Åkesson, styrelseordförande och co-managing partner, Adelis Equity Partners, +46 8 525 200 01.

Om Intersport: Intersport bildades 1961 och är ett av Sveriges mest kända varumärken med cirka 150 butiker i Sverige. Sedan 2014 ingår även Löplabbet i Intersport-koncernen med 12 butiker över landet. 2015 omsatte Intersport-koncernen 4,3 miljarder kronor (inkl. moms). Intersport Sverige AB är licenstagare och aktieägare i Intersport International Corporation, som är världens största sportkedja med 5 400 butiker i 43 länder. 2015 omsatte Intersport över 11 miljarder euro globalt. www.intersport.se