Ulf Kinneson slutar som VD för Intersport

Efter 3,5 år som VD för Intersport Sverige AB har Ulf (”Kinne”) Kinneson meddelat styrelsen att han väljer att lämna sitt uppdrag.

Ulf Kinneson kommer att förbli aktiv i Intersport som ledamot i bolagets styrelse.

– Kinne har spelat en avgörande roll i att förverkliga ägarförändringen som skedde i augusti 2015 och som innebar att Intersport blev en integrerad butikskedja. Under sin tid som VD har Kinne arbetat framgångsrikt med att sätta riktningen för att bli den ledande sportkedjan i Sverige och lagt en stabil grund för nästa fas i Intersports utveckling. Kinne är en mycket uppskattad ledare och vi är glada över att kunna fortsätta att arbeta tillsammans i Intersports styrelse, säger styrelseordförande Jan Åkesson.

Rekryteringsprocessen har inletts för att hitta en ny VD som ska leda Intersports fortsatta utveckling. Tills en permanent VD är tillsatt kommer Jonas Guldstrand att tillträda som interim VD. Jonas är idag styrelseledamot i Intersport och har gedigen retailerfarenhet med bakgrund från H&M:s koncernledning.

– Jag har uppskattat tiden på Intersport och att få medverka i den spännande resa som bolaget har gjort. Mitt uppdrag att genomföra en ägarförändring och skapa en integrerad kedja för att säkerställa Intersports framtid är klart. Med en stark organisation på plats är det dags för mig att lämna över stafettpinnen. Jag ser fram emot att bidra till Intersports fortsatta framgång genom styrelsearbetet, säger Ulf Kinneson.

Vid frågor, kontakta:

Jan Åkesson, styrelseordförande och co-managing partner, Adelis, +46 8 525 200 01

Ulf Kinneson, VD Intersport, +46 31 727 95 00

Jonas Guldstrand, styrelseledamot och interim VD Intersport, +46 31 727 94 80

Om Intersport: Intersport bildades 1961 och är ett av Sveriges mest kända varumärken med cirka 150 butiker i Sverige. Sedan 2014 ingår även Löplabbet i Intersport-koncernen med 12 butiker över landet. 2015 omsatte Intersport-koncernen 4,3 miljarder kronor (inkl. moms). Intersport Sverige AB är licenstagare och aktieägare i Intersport International Corporation, som är världens största sportkedja med 5 400 butiker i 43 länder. 2015 omsatte Intersport över 11 miljarder euro globalt. www.intersport.se