Digitaliseringen pressar dig att tänka om din datacenterstrategi

Låt mig börja med att fastslå att allt tvivel kring molnets vara eller inte vara som plattform för företags it kan vi lägga åt sidan, molnet är den givna plattformen för flertalet av alla företag idag. Och de flesta storföretagen i Sverige har redan förstått att dra nytta av de specifika fördelar som olika molntjänster ger och valt en flermolnstrategi istället för att lägga alla ägg i en korg, vilket du kan läsa mer om i denna undersökning som vi nyligen publicerade.

Traditionella datacentret överges till förmån för hyperuppkopplade datacenter och molntjänster

Förändringen mot en molnbaserad it-miljö går snabbt och får stor påverkan på den traditionella datacenterstrategin för företagen. Gartner publicerade förra året en rapport som pekar på att 80 procent av alla företag kommer att ha stängt ned sitt traditionella datacenter 2025 vilket ska jämföras med att det var 10 procent som hade gjort det 2018. Företag väljer i allt större utsträckning att basera sin affär hos co-location aktörer med hög uppkopplingsgrad och en bredd av olika molntjänster, som exempelvis hos oss på Interxion.

Den stora drivkraften för den snabba förändringen där traditionella datacenter överges till förmån för hyperuppkopplade datacenter stavas naturligtvis digital transformation. IDC:s programchef för analys och insikter Eileen Smith sa i februari 2019 att ”molnplattformar och digitala ekosystem kommer att vara en enormt viktig plats för att snabbt skala upp den digitala innovationen”. Ett uttalande som vi på Interxion verkligen kan skriva under på.

Digitala ekosystem spelar en nyckelroll

Under det senaste året har jag och mina kollegor haft en mängd intressanta samtal med företag som är på väg genom digitaliseringen och där de då inser att de behöver se över sin datacenterstrategi för att kunna maximera nyttan av molntjänster. Det är funderingar kring publika, privata eller hybrida molntjänster. Hur företaget kan koppla upp mig mot andra inom samma bransch i datacentret. Hur säkerheten kan garanteras liksom att säkerställa att tillgängligheten till tjänsterna är hög. Och det är även en del funderingar och diskussioner kring hur vissa it-tjänster kanske inte kan läggas i molnet av regulatoriska eller legala krav.

Glädjande nog speglar många av diskussionerna det resultat vi ser i vår undersökning; att svenska företag har kommit långt med sin omställning till molnet och att de flesta ser en flermolnstrategi som en självklarhet.

En mängd parametrar skapar den perfekta platsen för affärer

Hos oss på Interxion har vi arbetat hårt för att leva upp till och leda våra kunder i sin omställning i datacenterstrategi. Vi har alla de stora och de lokala molntjänsterna på plast i vårt datacenter. Med tjänster som cloud connect kan kunderna koppla upp sig mot de olika tjänsterna direkt i datacentret och cross connect ökar snabbheten i företagens digitala transaktioner. Många av de ledande systemintegratörerna finns på plast hos oss i datacentret och i kombination med hög tillgänglighet och säkerhet skulle jag vilja hävda att vi idag har byggt den det perfekta digitala ekosystemet för företag och organisationer inom en mängd olika branscher.

Så oavsett om du idag sitter med ett eget datacenter och funderar på molnet som plattform för din affär, eller om du vill expandera till flera olika molnplattformarar så är vi på Interxion redo att hjälpa till för att skapa de bästa förutsättningar för att din verksamhet ska bli framgångsrik i den digitala eran.

Jag ser fram mot fortsatta intressanta samtal, men först vill jag passa på att önska alla en skön och lugn ledighet utan avbrott i den digitala verksamheten.

Alexander Kehrer, nordisk sälj- och marknadschef på Interxion.