Interxion bygger nya datacenter i Stockholm och Wien

STOCKHOLM 12 mars 2014. INTERXION HOLDING NV (NYSE: INXN), en ledande europeisk leverantör av operatörs- och tjänsteneutrala datacentertjänster, meddelar, idag att man kommer bygga nya datacenter i Stockholm och Wien för att möta fortsatt kundefterfrågan.

I Stockholm bygger Interxion sitt tredje datacenter, STO 3, som kommer att erbjuda cirka 900 kvadratmeter yta för kunder och uppskattningsvis 1.5 MW tillgänglig kraft. STO 3 är planerat att vara i drift under fjärde kvartalet 2014.

- Interxion fortsätter uppleva en stark tillväxt inom flera olika kundsektorer i Stockholm och vi expanderar vår anläggning ännu en gång för att möta kundernas efterfrågan, säger David Ruberg, Chief Executive Officer på Interxion.

Datacentret STO 3 kommer att byggas i direkt anslutning till Interxions befintliga anläggning i Kista. Här erbjuds tillgång till fler än 45 operatörer och innehållsleverantörer samt direkt anslutning till Netnod och STHIX, två knutpunkter för Internet. Investeringen relaterad till STO 3 uppskattas bli 105 MSEK.

I Wien bygger Interxion sitt andra datacenter, VIE2, i flera etapper och förväntas erbjuda upp till 5 500 kvadratmeter yta för kunder och cirka 11 MW tillgänglig kraft när det är fullt utbyggt. Den första fasen på 600 kvadratmeter är planerad att öppna under fjärde kvartalet 2014 och den andra fasen på ytterligare 600 kvadratmeter beräknas vara färdigställd under första halvåret 2015. VIE 2 byggs i anslutning till Interxions befintliga anläggning i Wien.

- Wien är en viktig knutpunkt för både östra och södra Europa, utöver att kunna möta inhemsk efterfrågan i Österrike. Som den ledande aktören vad gäller hög konnektivitet i Österrike har Interxion ingått avtal med kunder som bidrar till att ytterligare utveckla företagets erbjudande för leverantörer av cloud- och kommunikationstjänster, säger David Ruberg, Chief Executive Officer på Interxion. - VIE 2 projektet byggs för att möta beställningar från våra kunder.

Interxion uppdaterar även status för sina övriga pågående datacenterprojekt:

• VIE 1.5 (Wien): 300 kvadratmeter öppnade under fjärde kvartalet 2013;
  • ZUR 1.4 (Zürich): 500 kvadratmeter öppnade under fjärde kvartalet 2013;
  • AMS 7.1 (Amsterdam): 1 000 kvadratmeter öppnade under första kvartalet 2014.  Planerad öppning av efterföljande faser är oförändrad.
  • BRU 1.5 (Bryssel): 300 kvadratmeter öppnade under första kvartalet 2014;
  • FRA 9 (Frankfurt): 800 kvadratmeter öppnade under första kvartalet 2014;
  • STO 2.2 (Stockholm): 500 kvadratmeter öppnade under första kvartalet 2014.
  • FRA 8 (Frankfurt): Fas 1: 900 kvadratmeter i fas för att öppnas under andra kvartalet 2014; Fas 2: 900 kvadratmeter planerade att öppna under fjärde kvartalet 2014.

• Datasäkerhet

• interxion
  • datahall
  • datacenter