Interxion förvärvar datacenteranläggning i Maseille

INTERXION HOLDING NV (NYSE: INXN), en ledande europeisk leverantör av operatörs- och molnneutrala datacentertjänster, har tecknat ett avtal om att förvärva en datacenteranläggning från SFR Netcenter i Marseille i Frankrike. När det är fullt utbyggt kommer datacentret (”MRS 1”) att erbjuda uppskattningsvis 5 700 kvadratmeter datacenteryta och minst 6 MW tillgänglig kraft för kunder. Den första fasen på 500 kvadratmeter beräknas öppna under fjärde kvartalet 2014, den andra fasen uppskattad till ytterligare 500 kvadratmeter beräknas öppna under första kvartalet 2015.

MRS 1, som för närvarande fungerarar som en transit- och cachningsnod för fler än 60 olika operatörer, har fördelen av att ha tillgång till uppsamlingspunkten för åtta undervattenskablar med slutgiltig anslutning i Marseille. Utöver att köpa mark, byggnader och datacenterutrustning har Interxion ingått ett avtal med SFR som ger omedelbar tillgång till befintliga operatörer av såväl nätverk som kablar. Villkoren gör det också möjligt för övergångstjänster mellan Interxion och SFR samt för SFR att överföra större delen av den yta i fastigheten man för närvarande använder eller hyr till Interxion.

“Interxions investering i MRS 1 placerar oss i mötesplatsen för konnektivitet mellan Europa, Asien, Afrika och Mellanöstern. Det starka nätverksnav som skapas genom att ett stort antal undervattenskablar samlas och ansluts till landbaserade kommunikation gör Marseille till en väldigt intressant plats för konnektivitet. Vi har sett ett stort intresse från våra kunder som arbetar med konnektivitet, CDN, social media och molntjänster som vill möta behovet från nya marknader som kan nås genom den kapacitet som dessa kablar erbjuder. Vi förväntar oss kunna expandera det befintliga kommunikationsnavet i MRS 1 och utveckla en växande gemenskap och marknadsplats för molntjänster och digitalt innehåll”, säger David Ruberg, Interxions Chief Executive Officer. ”Förvärvet av MRS 1 följer Interxions strategi om att disciplinerat använda kapital för att möta stark efterfrågan från våra kunder, säkra magnetiska kunder och utveckla kundgemenskaper som gör det möjligt för oss att nå skapa långsiktig lönsamhet.”

Förvärvet beräknas vara slutfört under årets tredje kvartal. Kapitalinvesteringen för att förvarva och bygga MRS 1 uppskattas till 45 miljoner euro, där 20 miljoner euro är relaterat till förvärvet av mark och byggnader samt uppförandet av de två första faserna.

Forward-looking statements
This press release contains forward-looking statements that involve risks and uncertainties. Actual results may differ materially from expectations discussed in such forward-looking statements. Factors that might cause such differences include, but are not limited to, the difficulty of reducing operating expenses in the short term, inability to utilise the capacity of newly planned data centres and data centre expansions, construction delays with respect to newly planned data centres and data centre expansions, significant competition, the cost and supply of electrical power, data centre industry over-capacity, performance under service-level agreements, and other risks described from time to time in Interxion's filings with the Securities and Exchange Commission. Estimates of capital expenditure and equipped space are approximate and may change. Capital expenditure reflects the total for the listed project at full power and capacity and may not be all invested in the current year. Interxion does not assume any obligation to update the forward-looking information contained in this press release.

• serverrum
  • serverhall
  • interxion
  • datahall