Invacare® HomeFill® syrgasbehandling för hemmabruk sparar miljoner om året för brittiska NHS

Invacares Homefill är ett system som möjliggör påfyllning av syrgasflaskor hemma och som har spelat en avgörande roll i skapandet av en rapport som presenteras i den senaste utgåvan av Breathe - den kliniska utbildningspublikationen från European Respiratory Society.

Artikeln presenterar den första hälsoekonomiska studien av fördelarna med leveransfri syrgas och dess teknik, vilket HomeFill erbjuder, jämfört med traditionell leverans av syre i gasflaskor till patienter med Kronisk Obstruktiv Lungsjukdom (KOL). Denna kliniska publikation syftar till att uppmärksamma hälso- och sjukvårdskommittéer på de betydande kostnadsbesparingar, positiva behandlingsresultat och miljövinster som kan uppnås med den ökade användningen av självfyllande syrgassystem.

Författarna till rapporten - NHS Dumfries och Galloway (NHS-DG) och Yorks hälsoekonomiska Konsortium (YHEC) – lägger fram övertygande bevis baserade på den nationella reformen av syrgasfyllningstjänster i Skottland, som jämför tjänsten av självfyllande syrgassystem såsom HomeFill, med leveranser av konventionella syrgastuber.

Det viktigaste resultatet i studien visar på betydande ekonomiska fördelar med Homefill-systemet. Systemet kostar bara 1100 € per patient per år jämfört med konventionella syrgasflaskor som kostar runt € 5200; svindlande 4000 € eller 76 % besparing per patient och år.

I tillägg fastställde även NHS-DG och YHEC att det blev stora miljömässiga fördelar i samband med användningen av Homefill-tekniken. Författarna fann att antalet hembesök hos patienter med traditionella syrgastuber uppgår till cirka 52 per patient och år, men med Homefill krävdes endast fyra besök. Denna minskning av resor till patienternas hem leder i sin tur till en enorm minskning av koldioxidutsläppen med 92 %, vilket ger en positiv inverkan på miljön.

Rapporter från de över 1200 patienter som deltog i studien, visar att systemet tillät dem att spendera ytterligare 50 % av sin tid utomhus, och att systemet är enkelt att handha och använda. Homefill- patienterna rapporterade också en ökad livskvalitet, och alla patienter tyckte att tjänsten av hemvårdssyreleverans var av samma kvalitet eller högre än vad de tidigare stött på.

Angående resultaten, säger Ilario Martella, EMEA Category Manager, Respiratory Care, Invacare International: "Invacare arbetar med hälso- och sjukvårdspersonal, myndigheter och leverantörer av medicinsk utrustning över hela Europa, som tillhandahåller medicintekniska produkter till vårdinrättningar, rehabiliteringscenter och i hemmen. Det är lön för mödan att se en sådan respekterad rapport belysa hur Homefill kan gynna organisationer som NHS i Storbritannien på så många nivåer. Jag tror Homefill syrgassystem är ett bra exempel på hur ny medicinsk teknik kan ge patienterna ökad självständighet, rörlighet och en förbättrad livskvalitet och samtidigt minska kostnaderna för vårdgivare. Framöver gör denna rapport att fler människor blir medvetna om denna syrgasfyllningstjänst och kommer förhoppningsvis göra att fler ser fördelarna med att erbjuda detta till patienter, särskilt de som tillbringar tid utomhus”.

Invacare Homefill finns nu över hela Europa. För ytterligare information besök www.invacare.se

Hela artikeln finns att läsa här

• homefill
  • oxygen
  • invacare

Invacare Corporation (NYSE: IVC), med huvudkontor i Elyria, Ohio, är världsledande inom tillverkning och distribution av innovativa hem- och långtidsvårdsprodukter som främjar återhämtning och aktiv livsstil. Bolaget har för närvarande 5400 medarbetare och marknadsför sina produkter i mer än 80 länder runt om i världen.