18 innovationer nominerade för Stockholms Innovationsstipendium

Idag presenterades de 18 nominerade för Stockholms Innovationsstipendium. 300 personer ansökte om stipendiet med innovationer inom de sex kategorierna Besöksnäring, Kulturella & kreativa näringar, Life Science, Miljöteknik, Tech och Vardagsprodukter.

- Att Stockholm behåller sin position som en av världens mest innovativa regioner är avgörande för vår tillväxt och förmåga att attrahera både investeringar och talanger. Med stipendiet vill vi stimulera innovationskraften i staden och skapa förutsättningar för nya företag, säger Olle Zetterberg, VD, Stockholm Business Region.

Enligt stipendiets expertjury som består av några av Sveriges främsta entreprenörer, investerare, innovationsforskare och branschexpert är nivån på årets kandidater mycket hög.

- Det är verkligen spännande och känns som ett privilegium att vara med i juryn för Stockholms Innovationsstipendium. Med pitchar på så hög nivå, är det både underhållande, inspirerande och svårt. Vi drabbades samtliga av wow-effekten. Det är ingen tvekan om att det finns stark innovationskraft i Stockholm, säger Beata Mannheimer, Projektledare, Filmregion Stockholm-Mälardalen och ordförande för jurygrupp Kulturella och kreativa näringar.

Årets nominerade utan inbördes rangordning är:

Besöksnäring

Cheffle: Besöksnäringens motsvarighet till LinkedIn. Genom en social mötesplats för branschen förenklar Cheffle nätverkande, rekrytering och samtal.
Nominerade: Emil Karlsson, Max Dyrhage, Håkan Dyrhage

My Global City: En plattform som möjliggör autentiska upplevelser från andra länder i din egen stad.
Nominerad: Aline de Santa Izabel Alves

Viking Line Boat Transfer: Ett samarbete mellan Ressel Rederi och Viking Line ger en snabb och säker transfer till Djurgården och Stockholm City.
Nominerad: Elias Nilsson

Kulturella & kreativa näringar

Lasermatic: Visuell musikupplevelse möter automatiserad lasermagi.
Nominerade: Erik Rosales, Olov Ylinenpää, Josefin Lindberg

Shortly: En digital plattform som sammanför kortfilm från hela världen med hela världen.
Nominerad: Eva Thunell

Those who affected me: Textil möter ny teknik i denna interaktiva, ljusemitterande textilinstallation som bjuder in publiken till att påverka dess uttryck genom beröring.
Nominerad: Malin Bobeck

Life Sciences

Backrefresh seating system: En stol som lindrar ryggsmärta, botar och förhindrar diskbråck.
Nominerade: Tommi Rinne, Karri Suddenbach

Capitainer: Möjliggör att enkelt lämna högkvalitativa blodprov i hemmet.
Nominerad: Niclas Roxhed

Tolkvox: Tolkbristen i vården är snart löst. Med Tolkvox har varje läkare och sjuksköterska tolken i fickan. Nominerade: Mattias Schain, Daniel Schain och Rémi Puig

Miljöteknik

Brandskyddsmedel: Kostnadseffektivt, miljövänligt brandskyddsmedel för skydd av framtidens bostäder.
Nominerad: Ali Ghertasi

Grönska: Ett yteffektivt odlingssystem för inomhusbruk för lokalt producerade örter och grönsaker. Målet är att revolutionera hur vi konsumerar och producerar mat i staden.
Nominerade: Natalie de Brun Skantz, Robin Lee, Petter Olsson

Waterarteries: Skapar möjligheten att förse människor med rent vatten till en låg kostnad.
Nominerad: Dennis Cobelean

Tech

FineCell: Levererar en miljövänlig teknologi för att framställa förnybara och säkra nanomaterial billigare, och med högre kvalitet än industrin tidigare gjort.
Nominerade: Dongfang Li,Jonatan Henschen, Monica Ek

Insurello: Utbildar sina kunder om deras försäkringar samt hjälper dem att få ut det mesta av sin försäkringsersättning genom en digital lösning.
Nominerade: Marcus Janback, Nima Boustanian

TechBuddy: En digital plattform för teknisk support baserad på modellen för delad ekonomi.
Nominerade: Tahero Nori, David Ovsepian

Vardagsprodukter

Didero: En digital lösning för att göra läxhjälp mer tillgänglig och prisvärd.
Nominerade: Douglas Kressner, Leonard Pauli, Simon Norrman

Horizon: Framtidens luftfarkost för att möjliggöra säkra och effektiva autonoma transporter.
Nominerad: Gustav Wiberg

Mediating objects: Är en serie taktila objekt med olika materiella kvalitéer som har som mål att hjälpa barn att hitta sina egna ord under terapi.
Nominerad: Martha Brauer.

Om Stockholms Innovationsstipendium
Stockholms Innovationsstipendium delas ut inom sex kategorier: Besöksnäring, Kulturella & kreativa näringar, Life Science, Miljöteknik, Tech och Vardagsprodukter. För att nomineras måste den tävlande vara bosatt eller arbetande/studerande i Stockholms Län. Stipendiaterna får dela på 630 000 kronor. Stipendiaterna offentliggörs under en ceremoni i Stadshuset den 6 december. Stipendierna delas ut av Stockholms stads Finansborgarråd, Karin Wanngård.

www.innovationsstipendiet.se

• entreprenörskap
  • olle zetterberg
  • stockholm
  • the capital of scandinavia
  • stockholms innovationsstipendium

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.