Stockholm är fjärde bästa europeiska investeringsstad

Stockholm tar ett jättekliv mot toppen i ansedda rankingen European cities & regions of the future 2010/2011 från FDI Magazine och Financial Times. Nu är Stockholm Europas fjärde bästa stad för utländska investeringar.

Stockholm placerar sig på totalt fjärde plats i Europa, efter London, Paris och Moskva. Det innebär en klättring med 21 placeringar från föregående ranking 2008/2009. Utvärderingen baseras på en rad kriterier inom områdena livskvalitet, infrastruktur, företagarklimat och promotionstrategi.

– Stockholm spelar i högsta divisionen. Tyngdpunkten på kunskapsintensiva sektorer såsom ICT, life science och finansiella tjänster är vad investerare efterfrågar. Det här är ett kvitto på företagens internationella konkurrenskraft, vårt investeringsklimat och förmåga att kommunicera regionens fördelar, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholm.

Topp 10 European cities & regions of the future
1 London
3 Moskva
6 Dublin
7 Wien
8 Frankfurt
9 Bryssel
10 Edinburgh

Om rapporten: www.fdimagazine.com/news/fullstory.php/aid/3234/European_Cities___Regions_of_the_Future_2010_11.html

Presskontakt Sten Nordin: Helena Widegren, pressanvarig finansroteln 08-508 29 878, helena.widegren@stadshuset.stockholm.se
För mer information: Per Holmlund, presschef Stockholm Business Region 070-472 80 69, per.holmlund@sbr.stockholm.se

• stockholm business alliance
  • investment promotion
  • direktinvesteringar
  • utländska investeringar
  • fdi
  • european cities & regions of the future

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Stockholm Business Region Development och Stockholm Visitors Board utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region driver varumärket Stockholm –The Capital of Scandinavia.