Stockholms hotellrapport 2016

Enligt den återkommande hotellrapporten, genomförd av Annordia på uppdrag av Invest Stockholm, förväntas en nettoökning av hotellkapaciteten i Stockholms stad med sammanlagt 3 700 nya hotellrum under perioden 2016 till 2020. För att möta det framtida behovet behövs ytterligare minst 1 500 rum i staden till år 2020.

- Sedan den förra hotellrapporten, som släpptes 2014, har antalet gästnätter och uthyrda rum haft en otroligt stark utveckling. Vi har inte sett högre tillväxttakt av utomeuropeiska gästnätter på 20 års tid. Det är ett kvitto på Stockholms attraktivitet som besöksdestination, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad.

Enligt prognosen i rapporten finns det behov av fler hotellrum i Stockholm för att möta framtida tillväxt av efterfrågan. För att motverka perioder av kapacitetsbrist finns det därför behov av ytterligare hotellprojekt i Stockholm.

För ytterligare information:

Hans Åke Petersson

hansake.petersson@annordia.com

Presskontakt Karin Wanngård:

Ömer Oguz, +4676-122 92 34

Kortfakta 2015

• 309 hotell i Stockholms län, varav 154 i Stockholms stad
  • Närmare 13 miljoner kommersiella gästnätter i hela länet.
  • Beläggning hotellrum: 72% i staden och 54 % i länet.
  • RevPAR: 831 kronor i staden och 522 kronor i länet.
  • Antal vandrarhem: 71, varav 31 i staden
  • Antal stugbyar: 8 i länet
  • Antal campingplatser: 34, varav 5 i staden.

Rapporten, som är gjord av Annordia på uppdrag av Invest Stockholm omfattar en kartläggning av befintliga och planerade hotell samt en prognos av efterfrågan på kommersiellt boende 2016-2020. Prognosen av efterfrågan på kommersiella bäddar och rum baseras bland annat på den historiska tillväxttakten samt förväntad BNP-utveckling.

• hotellrapporten
  • hotellrapport 2016
  • karin wanngård
  • the capital of scandinavia
  • olle zetterberg

• Gävleborg

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm  utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.