Betydelsen av återförsäljares interna sökmotorer

Allteftersom återförsäljares webbplatser utvecklar sina interna sökfunktioner får dessa en allt större roll när det gäller konsumenters köpbeteende.

iProspect, ComScore och Searchandise Commerce har genomfört en undersökning i syfte att kartlägga och förstå vilka roller olika kanaler spelar när det gäller sök, och hur återförsäljarnas interna sökfunktioner fungerar ihop med externa sökmotorer för att bäst tillgodose konsumenternas behov.

Studiens fokus

• Att identifiera vilka informationskällor konsumenter använder och vilka behov man tillfredsställer.
  • Att bättre förstå hur externa sökmotorer och återförsäljares interna sökfunktioner fungerar tillsammans.
  • Att jämföra hemelektronik- respektive  data-konsumenter när det gäller hur de uppfattar sökresultaten på återförsäljarnas webbplatser.
  • Att uppskatta värdet av hur man uppfattar placering i återförsäljarnas sökfunktioner.

Målgrupp och Metod
ComScore använde sig av en dubbel metod;

• Kvalitativt: Två onlinefokusgrupper under en tvådagarsperiod. Detta för att undersöka konsumentens inställning till de moment som ingår i köpproccessen.

• Kvantitativt: Totalt 1167 webbenkäter ifyllda av internetanvändare vilka har engagerat sig i en köpprocess inom de senaste 6 månaderna. Detta för att undersöka vilka vägar man använt för söka information relaterat till inköp.

Slutsatser

• Majoriteten av konsumenters inköp tar mer än en vecka från början till det slutliga köpet och omfattar i snitt 4,1 olika kategorier av informationskällor. (återförsäljares webbsidor, tillverkares webbsidor, sökmotorer,  bloggar, prisjämförelse-siter, tidningar, radio, tv, fysisk butik, word of mouth, recentioner)

• Medan två tredjedelar av kunderna börjar köpprocessen online är det nästan hälften av dessa som gör köpet offline.

• De steg man som konsument tar inför ett köp, och ordningen på dessa steg varierar mycket mellan konsumenter. Återförsäljares webbplatser samt sökmotorer används som första eller andra steg i köpprocessen mer än någon annan informationskälla.

• Återförsäljares webbplatser används för prisuppgifter och för att hitta alternativa varumärken och kampanjer.

• Sökmotorer används för kund- och expert-recensioner, priser och rekommendationer.

• Med online handel kan man enkelt jämföra olika alternativ och bekvämt få information medan offline handel används för att känna på och prova produkterna i butik.

• Två tredjedelar av konsumenterna jämför produkter, priser och läser produktbeskrivningarna på återförsäljares webbplatser.

• Dubbelt så många konsumenter använder interna sökfunktioner framför traditionell webbnavigering.

• Efter att ha använt en intern sökmotor besöker 94% av besökarna på mellan en och 10 produktsidor.

• Konsumenterna förväntar sig att sökresultaten i den interna sökmotorn motsvarar deras önskemål gällande relevans, kvalitet och behov.

Denna studie bekräftar att sökmotorer och återförsäljarnas webbplatser är det första eller andra steget i över hälften av de utvärderade köpprocesserna. Sökmotorer driver trafik till återförsäljarnas och leverantörernas webbplatser och är det mest använda verktyg för att hitta information, kundrecensioner och expertutlåtanden av produkter.

Sökmotorer tjänar också en verksamhetskritisk roll på makronivå som webbplatssökning ger på mikronivå;  ett sökresultat som är relevant för konsumentens syfte, och som visar information som inte bara speglar relevans, men också får konsumenten att klicka vidare och söka mer information. Denna relevans är otroligt viktig och påverkar både online-och offlineförsäljningens resultat.

”Att arbeta aktivt med sin interna sökmotor har helt klart stor betydelse för affären! I Sverige är vi fortfarande väldigt dåliga på att möta kunders sökfrågor på egna webbplatser. Vi blir fortfarande positivt överraskade när vi får svar på våra frågor.” – Ulf Sjöström, Produktchef Mätning, iProspect.

iProspect har drygt 500 medarbetare på kontor i både Europa, USA, Asien och Sydamerika och klassas som ett av de världsledande företagen inom sökmarknadsföring. iProspects målsättning är att stärka kundens varumärke samt öka besöksfrekvens och resultat som genereras via sökmotorerna. Detta sker dels genom organisk sökmotoroptimering som förbättrar placeringarna i sökmotorernas resultatlistor, dels genom köpta placeringar i form av sponsrade länkar.

iProspect arbetar sedan tidigare med kunder som Pfizer, SAS, Svensk Fastighetsförmedling, SAAB, Arla, Trygg-Hansa och Svenska Spel.