iProspect utvärderar Google Instant - Nu live i Sverige.

För en månad sen introducerades Google Instant på Google.com. Nu har det blivit vår tur här i Sverige på Google.se. Än så länge är det dock bara bakom login som Google Instant är aktivt, dvs. man måste vara inloggad på sitt Google konto för att se funktionaliteten.

Vi på iProspect har testat nya Google Instant och ger dig här en inblick i hur det fungerar. Vi har också tittat på hur den nya funktionaliteten kommer att påverka dina sponsrade länkar kampanjer (PPC) och dina organiska sökresultat (SEO).

Google Instant är ett nytt sätt att presentera sökresultaten på, där sökresultaten automatiskt förändas i takt med att användaren söker. Google använder samma funktion som vi är vana vid från tidigare där man får förslag på sökfraser samtidigt som man skriver. Skillnaden nu är att Google visar dynamiska resultat av sökningen direkt i resultatsidan. Här är ett utdrag från Googles officiella definitionen av hur Google Instant fungerar: (http://googlesepress.blogspot.com):

• Dynamiska resultat – Relevanta sökresultat som uppdateras medan du skriver så att du snabbt kan interagera och klicka vidare till det webbmaterial du behöver.
  • Predictive text – Förutser resten av din sökfråga och visar förslag i ljusgrått innan du skrivit in hela ordet. Om du redan sett det du letar efter, sluta skriv och välj det du letade efter och klicka vidare.
  • Scrolla (använd rullningslisten) för att leta – Scrolla genom förslagen och se resultaten direkt för varje förslag allt eftersom du använder nedåtpilen.

Syftet med Google Instant är att försöka leverera sökresultat bättre och snabbare än tidigare. Google har gjort studier som visar att användare skriver långsamt men läser snabbt. Genom att leverera resultat medan du skriver och samtidigt förutsäga sökningen, vill Google förenkla för användaren att hitta de mest relevanta sökresultaten.

Hur påverkar Google Instant mina Sponsrade Länkar kampanjer? (PPC)

Google Instant kan påverka dina PPC kampanjer på åtminstone tre olika områden; antal visningar (visningar), klickfrekvens (CTR) och konverteringsfrekvens (CR).

Antal visningar:
Det verkar mest naturligt att Google Instant kommer att påverka antalet visningar, eftersom det kommer att visas flera annonser per sökning när man knappar och färdigställer eller ändrar sin sökning. Däremot har Google fastställda regler för när en visning räknas som en visning (http://adwords.google.com):

• Användaren börjar skriva in en fråga på Google och klickar någonstans på sidan (på sökresultat, annons, stavningsrättelse, relaterad sökning).
  • Användaren väljer en viss fråga genom att trycka på Sök- knappen, trycka på Enter eller välja en av de förutsagda frågorna.
  • Användaren slutar att skriva och resultaten visas i minst 3 sekunder.

Klickfrekvens (CTR):
Även om CTR förändras som ett resultat av ökat antal visningar så ändrar inte Google på hur de bestämmer värdet eller relevansen av en annons. Precis som hittills kommer de att fortsätta mäta annonsens resultat i förhållande till andra annonser med liknande sökfras och position oavsett om Google Instant är aktiverat eller inte.

Konverteringsfrekvens:
Google Instant kommer underlätta för användaren att skapa sökfraser som visar mer skräddarsydda resultat i förhållande till deras behov. Därför kommer man eventuellt att kunna se en ökad kvalitet på klick som leder till fler konverteringar.

SEO blir viktigare med Google Instant!

Flera uttalanden har gjorts om att Google Instant betyder döden för SEO på grund av de snabba och varierande resultatsidor som Google nu visar. Men Google Instant betyder absolut inte slutet för SEO, tvärtom!

I grund och botten ändrar Google ingenting i sättet att prioritera organiskt sökresultat efter införandet av Google Instant (dvs. ingen ändring av algoritm). Men konsekvenser är att det nu blir ännu viktigare att arbeta med SEO. Topplaceringarna i Googles resultatlistor kommer att bli ännu viktigare att synas på eftersom användare vill se vilka som ligger i topp medan de söker.

Om du inte har kommit igång med SEO så är det dags nu! Även om de första studierna av Google Instant inte påvisar så stora förändringar så menar vi på iProspect ändå att ett sökresultat som inte ligger på en förstasida kräver åtgärd. Vi tror inte att användare på samma sätt som tidigare kommer surfa bland resultaten. Istället kommer de att läsa första sidan och sedan omdefiniera sina sökningar om de inte anser att resultaten är tillräckligt intressanta.

Det är också värt att notera att när användare surfar på små skärmar, som Netbooks och iPad, blir färre organiska resultat synliga än om de sitter vid en vanlig 17-tums bildskärm. Det beror på att Google Suggest som automatiskt visas vid sökningar, skymmer en del av de organiska resultaten vilket på en liten skärm kan innebära att endast de som ligger på position 1 - 3 är synliga. Om du har en vision att synas på de mindre plattformarna så bör du satsa på toppositionerna redan i dag.

Din webbplats placering är och har alltid varit viktigt för ditt kundunderlag via sökmotorerna. Samtidigt som sökmotorerna ändrar sina algoritmer ställer användare större krav på de webbplatser de väljer att besöka. Vi menar att denna effekt redan visat sig i de senaste studierna kring Google Instant. Användarna verkar numera vara mer noggranna i sina val när de klickar på en länk.

Om du vill vara synlig i sökmotorerna och om du vill ha fler besökare till din webbplats, då måste du jobba aktivt på en position på första sidan på dina viktigaste sökord och samtidigt göra dina beskrivningar och ditt innehåll relevant och intressant för användaren.

För mer information och bilder:

www.iprospect.se/google-instant-live-i-sverige

För mer information:

Patrik Gamryd, VD iProspect AB
08-555 404 08, patrik.gamryd@iprospect.se

• seo
  • iprospect
  • sökmotoroptimering
  • ppc
  • google instant
  • sponsrade länkar

iProspect Sverige

iProspect grundades i USA 1996 och förvärvades av Aegis plc 2005.

iProspect har drygt 600 medarbetare på 28 kontor i både Europa, USA, Asien och Sydamerika och klassas som ett av de världsledande företagen inom sökmarknadsföring. iProspects målsättning är att stärka kundens varumärke samt öka besöksfrekvens och resultat som genereras via sökmotorerna. Detta sker dels genom organisk sökmotoroptimering som förbättrar placeringarna i sökmotorernas resultatlistor, dels genom köpta placeringar i form av sponsrade länkar.

iProspect arbetar sedan tidigare med kunder som SAS, Svensk Fastighetsförmedling, SAAB, Arla, Trygg-Hansa och Svenska Spel.