iProspect först ut i norden med Engagement ads

Engagement Ads är ett nytt annonsformat där vi kan sprida rörligt material i en redaktionell miljö via banners. Det nya är att man ”hovrar” med musen över en annons som sedan expanderar och öppnar upp en ruta med en Youtube-video. Man skapar alltså en kombination av Googles egna displaynätverk och Youtube. Resultatet blir en relevant annons i rätt kontext som ger ett mervärde till konsumenten.

Vi testade detta genom att för en kunds räkning göra en räckviddskampanj för att sprida videoannonserna till målgruppen. Sedan placerade vi ut taggar på de som sett vårt material. Dessa "retargeting-taggar" användes sedan för att följa upp videoannonserna i ett senare skede med mer riktad och ännu mer relevant annonsering, något som visats sig ge såväl annonsör som konsumenter ett mervärde.

Thomas Westling, Youtubeansvarig iProspect: ”Så fort vi hörde om formatet var det givet att vi skulle använda det för vår kund Playstation. Vi blev först i norden med Engagement ads och fortsätter med stor framgång att använda formatet för våra kunder. I snitt presterar dessa annonser 3-4 gånger bättre i klick än övriga banners vilket är en avsevärd skillnad och ett gott betyg på vikten av att löpande arbeta nära sin målgrupp”

Henrik Lidroth, VD iProspect Sverige

henrik.lidroth@iprospect.se

iProspect är en fullservicebyrå för digital responsmarknadsföring, vilket inkluderar tjänster inom Sökmotoroptimering (SEO), Sponsrade länkar (SEM/PPC), Affiliatemarknadsföring, Mobil annonsering, Facebook-annonsering, Konverteringsoptimering (CRO), Webbanalys och utbildningar inom nämnda områden.

Med en personalstyrka på över 1750 personer och 57 kontor på 40 marknader världen över är iProspect ett av de världsledande företagen inom digital responsmarknadsföring. Detta ger oss en unik position på marknaden som vi strävar efter att både leda och utveckla.