"Sitelinks" utvecklas vidare

Från Googles resultatlista

Google har sedan en tid gett den första träffen i organiska träfflistan länkar till annonsörens undersidor, sk sitelinks, så att man direkt i sökningen har kunnat se de mest eftersökta undersidorna och navigerat direkt dit.
Nu har idén utvecklats ytterligare och även de underliggande träffarna har sitelinks som går till de mest relevanta undersidorna.
Fördelen med detta är att man nu fångar upp besökare som kanske inte tar sig tid att först gå in på siten för att navigera vidare.

Jenny Gullstrand, internetmarknadsförare på resebyrån Ticket är nöjd med den nya funktionen och säger: " Eftersom det är många som söker på vårt företagsnamn i Google istället för att gå direkt in på vår webbplats fungerar sitelinks bra då våra besökare kan gå direkt till den aktuella sida de är ute efter och slipper extra klick inne på vår sajt. Vi får även en möjlighet att visa upp en del av vårt utbud direkt i sökresultatet för de besökare som inte känner till oss så bra."

För att "rätt" undersidor ska bli sitelinks blir det nu ännu viktigare att webbplatsens innehåll är strukturerat och att relevansen är hög på de undersidor som man främst vill exponera, säger David Nilsson, tekniskt projektledare, IProspect AB.

För mer information:

Patrik Gamryd, VD iProspect AB
08-555404 00, patrik.gamryd@iprospect.se

iProspect har ca 500 medarbetare på kontor i både USA och Europa och klassas som ett av de världsledande företagen inom sökmarknadsföring. iProspects målsättning är att stärka kundens varumärke samt öka besöksfrekvens och resultat som genereras via kundens webbplats. Detta sker dels genom organisk sökmotoroptimering som förbättrar placeringarnai sökmotorernas resultatlistor, dels genom köpta placeringar i form av sponsrade länkar.

iProspect arbetar sedan tidigare med kunder som Pfizer, Svensk Fastighetsförmedling, SAS, Arla, Trygg-Hansa och Ticket