SvD.se lanserar ny sajt – med insikter från iProspect och A/B testning

Vecka 38 lanserade SvD sin nya sajt som efter förbättring och optimering förmodas öka trafiken till sajten.

Efter analyser och kartläggning av läsarnas beteenden både på SvDs sajt och i medier överlag har man ändrat både utseende och innehåll för att öka intresset och antal läsare.

iProspect har bistått Svenska Dagbladet med A/B testning av sajten för att få reda på hur man bäst utformar sajten och innehållet för att attrahera och intressera besökaren.

Mängder av tester har utförts som gett SvD nya insikter som man utgått ifrån när man skapat den nya sajten som alltså lanserades i dagarna.

Martin Heijkensköld, Head of CRO & Web Analysis. –Att få arbeta med SvD har varit utmanande. Vi jobbar oftast med e-handelsfokuserade sajter när det gäller A/B-testning. Det är första gången vi jobbar med en nyhetssajt och det har varit en speciell och lite annorlunda uppgift och SvD har verkligen löpt linan ut. Vi har under resans gång gjort massor av tester och verkligen täjnt på gränserna. Det är enormt inspirerande att få arbeta med så drivna människor som de som står bakom detta och att nu får se sajten utvecklas utifrån dessa analyser känns som en riktig belöning.

CRO , A/B testning  eller Konverteringsoptimering, ett fenomen med många namn,  handlar om att ständigt utmana sin sajt med frågan: fungerar alla flöden optimalt?
Titta på exempelvis ICA eller andra stora handlare som ständigt analyserar besöksflöden i butiken, bygger om och testar nytt för att optimera försäljningen. Detta är precis vad A/B testning handlar om och något som man ständigt måste jobba med! En företeelse som fungerade för 6 månader sedan behöver inte vara optimalt idag. Besökarna blir mer kräsna och erfarna och de vet vad de vill ha, men frågan är om sajtägarna vet det?
Genom CRO (conversion rate optimization) kan man komma nära sanningen genom att testa, testa och åter testa!

Martin Heijkensköld, Head of CRO & Web Analysis

073-767 15 77, martin.heijkenskjold@iprospect.se

Michael Forsberg, Projektledare, iProspect

073-433 91 10, michael.forsberg@iprospect.se

iProspect är en fullservicebyrå för digital responsmarknadsföring, vilket inkluderar tjänster inom Sökmotoroptimering (SEO), Sponsrade länkar (SEM/PPC), Affiliatemarknadsföring, Mobil annonsering, Facebook-annonsering, Konverteringsoptimering, Webbanalys och utbildningar inom nämnda områden.

Med en personalstyrka på över 1400 personer och 50 kontor på 38 marknader världen över är iProspect ett av de världsledande företagen inom digital responsmarknadsföring. Detta ger oss en unik position på marknaden som vi strävar efter att både leda och utveckla - precis som vårt valspråk "Digital Performance on a Global scale" säger så är vårt erbjudande globalt på riktigt.