Lokalvalet i Norge: Framgång för Arbeiderpartiet och Miljøpartiet De Grønne

Bild: Aftenposten

Mens Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne (MPG) ble utropt til valgets vinnere tirsdag morgen i Norge, var det en tøff dag for regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet. Begge de blå partiene møtte motstand i valgkampen og tapte stemmer i de fleste kommuner.

MPG fikk aller mest oppmerksomhet da resultatene ble kjent. De hadde gode målinger før valget og innfridde.Med en kraftig fremgang og fem prosents oppslutning på landsbasis får nå partiet en nøkkelrolle i flere viktige kommuner.

I forkant av lokalvalget mandag var det mye oppmerksomhet knyttet til situasjonen i flere store byer, og da spesielt i Oslo og Bergen. Begge byer har hatt Høyre-styre i mange år. I Bergen gjorde Høyre et meget dårlig valg og mister nå makten. I Oslo gjorde også Høyre et svakt valg, noe som gjør at MDG her vil kunne avgjøre om det blir rødt eller blått styre i hovedstaden i den kommende perioden.Partiet har ikke villet flagge farge før valget og har åpnet for forhandlinger med begge sider i politikken.

Den store vinneren av valget var likevel Arbeiderpartiet. Partiet landet på over 33 prosents oppslutning på landsbasis og tok over makten i en lang rekke kommuner. Media var opptatt av at partileder Jonas Gahr Støre hadde lykkes med sin første valgkamp i førersetet for partiet. Høyre, det dominerende partiet i regjeringen, opplevde den største nedturen sammenlignet med lokalvalget for fire år siden. De falt med fire prosent til drøye 23 prosents oppslutning på landsbasis. Også Fremskrittspartiet hadde et tøft valg og lå an til å miste en rekke ordførerposisjoner rundt om i landet. Deres tilbakegang (ned 1,5 prosent til 10 prosent) ble blant annet forklart med restriktive utspill i flyktningpolitikken de siste ukene før valget. Disse viste seg å være dårlig timet i en periode der mange nordmenn så flyktningenes humanitære behov og ønsket å hjelpe.

Også partiet på ytterste venstre i norsk politikk, Rødt, hadde en for mange overraskende stor fremgang. I Oslo endte partiet med over 5 prosents oppslutning, mens det i Tromsø fikk over 20 prosent og dermed var en seriøs kandidat til ordførervervet.

Det er nå knyttet spenning til om det svake blå-blå valgresultatet vil få konsekvenser også på nasjonalt nivå. Utover tirsdagen spekulerte media i hvilke statsråder som lå an til å miste postene dersom statsminister Erna Solberg skulle følge opp det svake valgresultatet med endringer i regjeringen.

Kontakt:

Jan-Paul Brekke, Ipsos Norge