”A Life Suspended” – ny studie om livet för syriska flyktingar i Jordanien och Libanon

Sedan inbördeskriget i Syrien startade har närmare fem miljoner syrier flytt landet. Omkring två tredjedelar av dessa lever idag i Libanon och Jordanien, och utgör därmed en stor andel av ländernas befolkningar. För att öka kunskapen om hur livet är för flyktingarna har Ipsos intervjuat 2200 syriska flyktinghushåll i Libanon och Jordanien. Studien visar att flyktingarnas liv präglas av svåra utmaningar och utanförskap, men också av en längtan efter fred och återflyttning.

Majoriteten möter utmaningar i att hitta jobb och ge sina barn utbildning. De ser på sin tillvaro som ett slags övergångsläge, där hoppet är att så snart som möjligt kunna flytta hem till Syrien.

Studien visar bland annat:

85 % av flyktingarna i Jordanien och Libanon är beroende av bistånd för att klara sig

23 % har hittat någon form av arbete

50 % av flyktingbarnen i åldrarna 6 till 18 har inte tillgång till utbildning

85 % säger att de skulle flytta hem igen, om de bara kunde

Mellan augusti 2014 till mars 2015 har Ipsos intervjuat 2200 syriska hushåll boendes utanför de stora flyktinglägren i Jordanien och Libanon. Hela rapporten finns att läsa här

David Ahlin, david.ahlin@ipsos.com
Nordenchef, Ipsos Public Affairs