Är det ekonomiska orosmolnet på väg mot Sverige?

Ipsos senaste mätning av den globala ekonomiska pulsen visar på nedåtgående siffror i många länder. 15 av 24 tillfrågade länder anser att den ekonomiska situationen i landet har försämrats. De tidigare så stadiga svenska siffrorna visar nu på en nedgång i svenskarnas uppfattning om landets ekonomiska situation.

I den globala rankningen har Sverige berövats sin andraplats av Kanada. Färre svenskar ser positivt på den rådande ekonomin i landet, 70 % av svenskarna anser att Sveriges ekonomiska situation är god. Detta innebär en minskning med 9 % sedan förra månadens mätning och är den mest signifikanta minskningen sedan april.

Saudiarabien har länge varit det land som visat på mest positiva attityder vad gäller landets ekonomiska situation och leder fortfarande skaran. 88 % av den saudiska befolkningen anser att landet har en god ekonomisk situation. Den siffran har till och med ökat med en procentenhet sedan förra månadens mätning.

Amerikanernas förtroende för sitt lands ekonomiska situation har som väntat ytterligare försämrats och sjunkit med 5 procentenheter jämfört med föregående månad. Endast 14 % av de tillfrågade i USA anser nu att landets ekonomiska situation är god. Detta är den största nedgången i de amerikanska siffrorna sedan Ipsos globala mätningar juni 2010. Grannarna i Kanada som petat ned Sverige i rankingen uppvisar att 73 % av medborgarna är positiva till den ekonomiska situationen i landet. En ökning med en procentenhet från förgående månad.

I Europa ligger Greklands ekonomiska rubriker som ett tungt moln över kontinenten men grekerna klamrar sig fast vid sina 4 % landsmän som ser positivt på den ekonomiska situationen i landet för tillfället. Grekland innehar därmed en delad sista plats tillsammans med Ungern i den globala rankningen.

• global advisor
  • ekonomisk puls
  • ekonomi

För mer information, vänligen kontakta:

Martina Garback, PR-ansvarig, martina.garback@ipsos.com 08-598 998 48

Lena Gilchrist, VD Ipsos Sweden, lena.gilchrist@ipsos.com 08-598 998 93

Ipsos är ett av världens ledande marknadsundersökningsföretag med över 9 000 anställda i 67 länder. Ipsos bedriver undersökningar inom reklam, kommunikation, kundlojalitet, media, omvärldsbevakning samt offentlig verksamhet och utvärderar samt analyserar marknadspotentialer och marknadstrender världen över. Ipsos grundades 1975 och är sedan 1999 noterat på franska börsen samt verksam i Sverige sedan 2002. Besök www.ipsos.se för mer information.