Den positiva ekonomiska trenden fortsätter

I Ipsos ekonomiska puls som mäts varje månad visar resultatet från  maj på en fortsatt positiv trend.

För två år sedan visade den ekonomiska pulsen på en osäkerhet bland världsmedborgarna. Nu verkar ekonomin dock fått fart igen och efter ett ojämnt resultat visar Ipsos ekonomiska puls första gången på länge en positiv trend två månader i rad.

Sverige (74 %) är det land som är mest positiv efter Saudi Arabien (89 %) som toppar listan. Globalt sett är det 41 % som svarat att de land man bor i har en god ekonomisk situation.

Trots en positiv trend skiljer sig det stort mellan de deltagande länderna. Att både Grekland och Portugal har stora ekonomiska problem har vi kunnat läsa i tidningar under den senaste tiden. Även Ungern (5 %) och Spanien (6 %) har problem om man frågar befolkningen. Där är stämningen betydligt dystrare än i många andra delar av världen och få litar på landets ekonomi.

• ekonomisk puls
  • sverige
  • världsmedborgare

För mer information, vänligen kontakta:

Martina Garback, PR-ansvarig, martina.garback@ipsos.com 08-598 998 48

Lena Gilchrist, VD Ipsos Sweden, lena.gilchrist@ipsos.com 08-598 998 93

Ipsos är världens näst största globala marknadsundersökningsföretag, ägs och förvaltas av marknadsundersökare som utvärderar marknadspotentialer och tolkar marknadstrender för över 5000 kunder världen över genom att utveckla och testa framväxande eller befintliga produkter eller tjänster, bygga varumärken, testa reklam, studera publikens reaktioner på olika medier samt mäter den allmänna opinionen inom olika områden och anseende. Med över 9100 anställda i helägda bolag i 64 länder, bedriver Ipsos undersökningar inom reklam, kundlojalitet, marknadsföring, media och offentlig verksamhet. Ipsos erbjuder också prognoser, modellering, rådgivning samt ett komplett sortiment av anpassade, syndikerade, omnibus, paneler, och online undersökningsprodukter och tjänster i över 100 länder. Ipsos grundades 1975 av Jean-Marc Lech och Didier Truchot, och är sedan 1999 noterat på den franska börsen. Besök www.ipsos.se för mer information om Ipsos erbjudanden och möjligheter.