DN/Ipsos väljarbarometer februari 2016 - nedåt trend för Sverigedemokraterna

DN/Ipsos väljarbarometer i februari bekräftar trenden som synts i andra mätningar att stödet för Sverigedemokraterna ser ut att ha planat ut, eller minskat något. Moderaterna och Socialdemokraterna är jämnstora och alliansen har ett visst övertag över de tre rödgröna partierna med 4,5 procentenheter.

Stödet för Moderaterna skattas till 25,6 procent, oförändrat jämfört med januari och drygt två procentenheter över valresultatet.

Liberalerna har i februari stöd av 7,4 procent, två procentenheter över valresultatet. Liberalernas notering i februari är den bästa för partiet sedan augusti 2011.

Stödet för Centerpartiet skattas till 6,2 procent. Stödet för partiet har legat stabilt kring 6-7 procent under det senaste halvåret.

Kristdemokraterna har stöd av 3,4 procent. För nionde månaden i rad skattas väljarstödet för Kristdemokraterna under fyra procent.

Socialdemokraterna har i februari stöd av 25,1 procent, oförändrat jämfört med januari och december. Stödet för partiet ser ut att ha planat ut på en ny lägre nivå.

Vänsterpartiet noterar ett stöd på 7,7 procent, det starkaste väljarstödet i Ipsos mätningar sedan maj 2014.

Miljöpartiet får stöd av 5,3 procent av väljarna. Tillsammans med decembermätningen 2015 är det miljöpartiets lägsta siffra sedan mars 2009.

Stödet för Sverigedemokraterna skattas till 16,2 procent. Minskningen sedan december bekräftar den trend som även synts i andra mätningar, dvs att stödet ser ut att ha planat ut eller minskat något.

Stödet för Feministiskt initiativ skattas till 2,2 procent, det vill säga endast ca en procentenhet lägre än Kristdemokraterna. Trots minimal medial bevakning så har partiet ett stabilt väljarstöd kring två procent.

Samtliga enskilda förändringar för partierna jämfört med januari månads väljarbarometer faller inom de statistiska felmarginalerna.

Läs Ipsos rapport i sin helhet här och mer i artikeln på DN.se.

David Ahlin,david.ahlin@ipsos.com
Nordenchef, Ipsos Public Affairs