DN/Ipsos väljarbarometer februari: stabilt rödgrönt övertag

DN/Ipsos väljarbarometer i februari visar ett fortsatt stabilt övertag i opinionen för de tre rödgröna partierna. Allianspartierna har ett stöd strax under 40 procent och skillnaden mellan blocken är i februari knappt sju procentenheter.

Moderaterna ligger kvar på ett stöd i nivå med valresultatet, 23,7 procent i februari jämfört med 23,2 procent i januari. Stödet för Folkpartiet är i februari 5,2 procent jämfört med 6,2 procent i januari. Folkpartiets väljarstöd har sedan valet legat ganska stabilt kring fem-sex procent. Centerpartiet stöds i februari av 6,0 procent och Kristdemokraterna av 3,7 procent. För femte mätningen i rad hamnar Kd under riksdagsspärren.

Stödet för Sverigedemokraterna i februari är 13,6 procent, det högsta uppmätta stödet hittills i DN/Ipsos mätningar. Väljarstödet har stabiliserats på en hög nivå och partiet utgör ett tredje block i svensk politik.

Socialdemokraterna har i februari stöd av 31,4 procent, en minskning från januari månads något högre siffra men ingen statistiskt säkerställd förändring. Stödet för V och Mp är i februari 6,3 respektive 7,5 procent. Tillsammans samlar de rödgröna partierna 45,2 procent.

Samtliga enskilda förändringar jämfört med januarimätningen ligger inom de statistiska felmarginalerna.

Läs hela väljarbarometern för februari 2015 här.

David Ahlin, david.ahlin@ipsos.com

• jan björklund
  • jonas sjöstedt
  • åsa romson