Google alltjämt det mest inflytelserika varumärket i Sverige

Google fortsätter ligga i topp när det gäller varumärkens inflytande. För fjärde året i rad toppar man den svenska listan i Ipsos undersökning. Globala teknikföretag dominerar på listan men även svenska företag som IKEA och ICA kvalificerar sig bland varumärkena på topp 10.

Google är ett företag som har en unik position i svenskars liv och inom många områden är det svårt att finna egentliga konkurrenter. Stor konkurrens råder det däremot mellan teknikföretagen Apple och Samsung, där det senare i år tar steget förbi sin konkurrent och placerar sig på bronsplats, medan Apple dalar till nionde plats.

Topp 10 mest inflytelserika varumärken i Sverige:

1. Google
2. IKEA
3. Samsung
4. YouTube
5. Facebook
6. Spotify
7. ICA
8. Microsoft
9. Apple
10. SVT

Läs Ipsos rapport i sin helhet här.

Maria Celén-Törnqvist
maria.tornqvist@ipsos.com
Head of Ipsos Connect Nordics

Fakta om undersökningen

Ipsos gör varje år en global studie om varumärkens inflytande. Undersökningen görs i 20 länder. I Sverige fick 1600 personer svara på en enkät om deras uppfattning runt 160 olika varumärken. För att hitta ett mått på inflytande har Ipsos identifierat fem påverkansfaktorer: innovation, tillförlitlighet, närvaro, ansvarsfullhet och engagemang.

• PR, kommunikation

• google