Ipsos Analys - The future of research, augusti 2014

Ipsos Analys - The future of research är ett nytt analysbrev från Ipsos. Varje utskick berör olika aktuella ämnen, alla med anknytning till Ipsos verksamhet. Ämnet för detta utskick är de möjligheter, men även risker som uppstår när data om medborgare och konsumenter tillgängliggörs.

Nytt nummer av Ipsos Understanding Society – The Power and Perils of Data

Våra nya vanor med sociala medier, sökmotorer och smarta mobiler har gjort det enklare att samla in och analysera information om människors beteenden, preferenser och attityder. Den stora mängd data som idag finns tillgänglig om oss medborgare och konsumenter för med sig nya möjligheter; informationen kan användas för att förbättra och skräddarsy såväl privata tjänster som offentliga välfärdstjänster.

Samtidigt finns en oro för hur människors integritet ska skyddas när allt mer personlig information tillgängliggörs. Balansgången mellan behovet att skydda personlig integritet och möjligheterna som öppnar sig, både för stater och företag, med tillgång till massiva informationsmängder har varit en ständigt aktuell diskussion under senare år både i Sverige och i övriga världen.

I nya numret av Ipsos magasin Understanding Society går vi på djupet i dessa frågor under rubriken ”The Powers and Perils of Data”.

Ur innehållet:

• Nate Silver, bloggaren som blev världskänd efter att ha prognostiserat det amerikanska presidentvalet, diskuterar nya analysmetoder med Ben Page, VD för Ipsos i Storbritannien
  • Alan Rusbridger, chefredaktör för brittiska The Guardian som i samarbete med Edward Snowden avslöjade NSAs omfattande övervakningsprogram, berättar mer om tidningens roll i avslöjandet och sin syn på de nya hot mot den personliga integriteten som han förutspår
  • Nya siffror från Ipsos globala undersökning Global Trends Survey visar att det finns oro för övervakning bland allmänheten i de flesta länder, men samtidigt finns det stora skillnader mellan vad människor säger och vad man faktiskt gör. Till exempel uttrycker nära hälften av befolkningen i de undersökta länderna att de är beredda att betala mer för ökat skydd av personlig information, samtidigt har bara knappt var fjärde person bland dessa vidtagit de enklaste åtgärder för att öka skyddet på sin egen dator.

Trevlig läsning!

Understanding Society - The Power and Perils of Data

David Ahlin, chef Ipsos Public Affairs
david.ahlin@ipsos.com

Aktuellt från Ipsos

• Global Trends Survey 2014 undersöker beteende och attityder bland konsumenter och invånare i 20 nyckelländer världen över. Ta del av resultaten här!
  • Maria Celén Törnqvist från Ipsos sitter med i juryn för årets upplaga av reklamtävlingen 100-wattaren. Läs mer!
  • Se Ipsos UU:s film om vad som formar den bästa kvalitativa researchen. Se filmen här!
  • Save the date: Ipsos bjuder in till kundevent den 1 oktober. Mer info kommer snart!
Följ Ipsos:
Ipsos.se / TwitterFacebook / MyNewsDesk

• analys
  • nyhetsbrev
  • understanding society
  • data
  • övervakning
  • medborgare
  • konsument

Ipsos är ett globalt strategi- och analysföretag med ca 17 000 anställda och verksamhet i 90 länder. Ipsos erbjuder full service inom research och analys genom sex globala affärsområden: Ipsos ASI (Kommunikation och reklam), Ipsos Marketing, Ipsos Media, Ipsos Public Affairs, Ipsos Loyalty och Ipsos Observer (Datainsamling och sammanställning). Ipsos är noterat på Parisbörsen och har huvudkontor i Paris. www.ipsos.se, www.ipsos.com