​Ipsos Analys - The future of research, december 2014

Ipsos Analys - The future of research är ett analysbrev från Ipsos. Varje utskick berör olika aktuella ämnen, alla med anknytning till Ipsos verksamhet. I det här utskicket får ni ta del av den nya globala rapporten Ipsos Reputation Council 2014, som syftar till att öka förståelsen för de kommunikationsutmaningar som företagsledningar möter i en globaliserad och digitaliserad värld.

Utmaningar för finans- och energibranschen

Ipsos årliga rapport Reputation Council har utkommit sedan 2009 med syfte att öka förståelsen för de kommunikationsutmaningar som möter företagsledningar i en globaliserad och digitaliserad värld. Rapporten vänder sig till företagsledare och seniora chefer inom kommunikation, public affairs och brand management. Resultaten bygger på djupintervjuer med 141 kommunikations- och public affairs-chefer verksamma i stora företag och organisationer i 22 länder.

I årets Reputation Council medverkar från Sverige: Lena Hedlund, Head of Sales and Marketing, NCC, Martin von Arronet, VP Media Relations and Issues Management, Electrolux, Erik von Hofsten, VP Group Communications, Folksam, Edvard Unsgaard, Head of Communications, SEK, Henrik Olsson, Director of Public Affairs, Swedish Match, och Anders Edholm, Head of Strategic Campaigning, Svenskt Näringsliv.

Ur innehållet:

• De två branscher som bedöms möta de största utmaningarna framöver när det kommer till branschernas rykte och anseende är finans- och energibranschen. I Afrika och Mellanöstern anses media vara den bransch som kommer att stå inför de största utmaningarna.
  • Kvaliteten på företagets produkter och tjänster är den faktor som har störst betydelse för ett företags rykte följt av vad kunderna säger om företaget (word-of-mouth). Av åtta faktorer anses CSR-aktiviteter ha minst långsiktig inverkan på ett företags rykte och anseende.
  • Företagets ursprungsland har betydelse för hur företaget uppfattas. Flera pekar på fördelarna med att vara ett nordiskt företag vilket stöds av andra studier som genomförts av Ipsos Reputation Centre. För Nordiska länder som starkt associeras med moderna värden och hållbarhet innebär det konkurrensfördelar - fördelar som svenska företag kanske underskattar idag.
  • Ett företag interagerar med många olika intressentgrupper som var och en måste bemötas på olika sätt. Reputation Council-medlemmarna pekar ut stat/regering som svårast att interagera med; svåra att nå och den politiska agendan förändras snabbt.

Ladda ned Ipsos Reputation Council 2014 här

Trevlig läsning!
David Ahlin, david.ahlin@ipsos.com
Business Unit Manager Ipsos Public Affairs