Ipsos Global Top Cities survey: Svenskarna rankar New York som bästa besöksmål

Städer världen över växer, fler och fler blir stadsbor. Samtidigt reser vi allt mer i takt med att världen globaliseras. För att få en bild över vilka städer som lockar mest har Ipsos ställt frågor till 18 000 personer i 24 länder om deras attityd till världens storstäder.

Enligt världsmedborgarna är New York platsen för att tjäna pengar och Paris favoritstaden att besöka. Zürich slår alla konkurrenter när det kommer till den stad som man helst vill leva och bo i.

Frågar man svenskarna toppar New York som den bästa staden att besöka och göra affärer i. Däremot verkar vi trivas i Norden; Stockholm kommer på första, Oslo på andra och Köpenhamn på tredje plats när det kommer till vilken stad vi helst vill bo och leva i.

Globalt sett har Stockholm ett bra rykte. Spanjorer tycker att Stockholm är den bästa av alla städer att bo i och bland ryssarna är Stockholm andrahandsvalet.

Fakta om studien:
Ipsos Global Advisor genomförs via Ipsos internationella webbomnibus i 24 länder. 18 147 personer i åldrarna 16-64 år svarande på undersökningen i Argentina, Australien, Belgien, Brasilien, Kanada, Kina, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Ungern, Indien, Indonesien, Italien, Japan, Mexiko, Polen, Ryssland, Saudiarabien, Sydafrika, Sydkorea, Spanien, Sverige, Turkiet och USA. Studien genomfördes mellan 5-19 februari 2013.

Frågeställning:"Baserat på vad du har själv har sett, eller hört från andra, vilka tre städer i världen tycker du är bäst…att göra affärer i/ …att bo och leva i/…att besöka

• Semester

• städer
  • framtid
  • turism
  • global advisor

För mer information, vänligen kontakta:

Lena Gilchrist, VD Ipsos Sweden, lena.gilchrist@ipsos.com 08-598 998 93

Ipsos är världens tredje största undersökningsföretag med ca 17 000 anställda och verksamhet i 85 länder. Ipsos erbjuder full service inom undersökningar och analys genom sex globala affärsområden: Ipsos ASI (Kommunikation och reklam), Ipsos Marketing, Ipsos Media, Ipsos Public Affairs, Ipsos Loyalty och Ipsos Observer (Datainsamling och sammanställning). Ipsos är noterat på Parisbörsen och har huvudkontor i Paris. (www.ipsos.se, www.ipsos.com).