Ipsos opinionsmonitor: Majoritet av väljarna anser att Sverige är på fel väg

I juni anser endast 25 procent av väljarna att utvecklingen i Sverige går åt rätt håll, en signifikant minskning från 30 procent jämfört med senaste mätningen för ett år sedan. Samtidigt ökar andelen som tycker att utvecklingen går åt fel håll från 48 procent till 52 procent.

Den ökade pessimismen över samhällsutvecklingen påminner om läget under första halvan av 2000-talet då många oroade sig för hög arbetslöshet och växande sjukskrivnings- och ohälsotal.

Sett till breda socioekonomiska och demografiska grupper är den negativa synen på samhällsutvecklingen ganska samstämmig. Dock finns tydliga skiljelinjer längst partigränserna. Socialdemokrater och miljöpartister anser mer sällan att utvecklingen i landet går åt fel håll, medan moderater och sverigedemokrater just nu är mest negativa till samhällsutvecklingen.

DN/Ipsos undersökning om vilka samhällsfrågor som är viktigast för väljarna visar att jobb och sysselsättning samt bostäder och bostadsbrist nämns av fler svenskar jämfört med senaste undersökningen i januari.

Likt tidigare mättillfällen de senaste åren är skola och utbildning den viktigaste samhällsfrågan. Därefter följer, på ungefär samma nivå, jobb och sysselsättning, invandring och integration samt sjukvården. Dessa fyra frågor är de i särklass viktigaste politiska frågorna idag.

Läs mer om opinionen i Sverige i Almedalsupplagan av Ipsos opinionsmonitor, som bland annat innehåller vilket förtroende svenskarna har för partiledarna, vilka frågor väljarna tycker är viktigast och vilket betyg partierna får inom de tongivande sakfrågorna.

Läs Ipsos rapporter i sin helhet här.

David Ahlin, david.ahlin@ipsos.com
Nordenchef Ipsos Public Affairs