Jordbävningen i Japan får svenskar att byta sida i kärnkraftsfrågan

Varannan svensk stöder kärnkraften, men bara var tionde (9 %) ser kärnkraften som en långsiktig lösning. Efter jordbävningen i Japan och haveriet i Fukushima har 10 procent av de som nu är mot kärnkraft bytt sida från att tidigare varit positiva. Mycket talar för att det finns en växande tveksamhet till kärnkraft i det svenska samhället, men i en internationell jämförelse framstår ändå Sverige som ett kärnkraftsvänligt land.

Bland 24 undersökta länder ligger Sverige i topp av fem nationer där över 40 procent stöder en fortsatt utbyggnad och underhåll av kärnkraften. I Tyskland, som nyligen tagit ett avvecklingsbeslut, är endast 15 procent för utbyggnad. Uppgifterna är hämtade från Ipsos senaste globala undersökning.

Undersökningen genomfördes i 24 länder dryga månaden efter att Japan drabbats av en kraftig jordbävning och kärnkraftverken i Fukushima Daiichi norr om Tokyo havererade. Ipsos resultat visar att hela 95 % av samtliga intervjuade har sett, läst eller hört talas om olyckan och 7 av 10 anser att kärnkraftsolyckan i Japan visar på kärnkraftverkens sårbarhet och att oförutsedda händelser som naturkatastrofer kan få förödande konsekvenser.

Mot den bakgrunden anser 69 % att alla planer på nya kärnkraftverk bör stoppas. I Sverige är motsvarande andel 57 %. Samtidigt anser 38 % av samtliga länder att nuvarande kärnkraftverk bör rustas upp och moderniseras. De länder där opinionen är starkast för en upprustning är Ryssland (73 %) och Japan (71 %).

Att döma av Ipsos undersökning är det sol (97 %), vind (93 %) och vatten (91 %) som är de energikällor som har befolkningens stöd i de undersökta länderna. Naturgas förordas av 80 % kol 48 % och kärnkraften stöds av 38 % av samtliga tillfrågade.

Undersökningen visar även att kärnkraftsläckan också skapat oro för japanska produkter. 80 % av medborgarna världen över anger att de känner stor skepsis till att köpa eller konsumera japansk mat. Fisk, sjögräs, frukt och ris från Japan är produkter som flertalet nämner som exempel, även sushi på restauranger anses osäkert.

• sverige
  • jordbävning
  • japan
  • kärnkraft
  • tyskland
  • kärnkraftsolycka
  • energikällor
  • vindkraft
  • solenergi
  • kol
  • japanska produkter
  • fisk
  • sjögräs
  • ris
  • sushi
  • global advisor

För mer information, vänligen kontakta:

Martina Garback, PR-ansvarig, martina.garback@ipsos.com 08-598 998 48

Lena Gilchrist, VD Ipsos Sweden, lena.gilchrist@ipsos.com 08-598 998 93

Ipsos är världens näst största globala marknadsundersökningsföretag, ägs och förvaltas av marknadsundersökare som utvärderar marknadspotentialer och tolkar marknadstrender för över 5000 kunder världen över genom att utveckla och testa framväxande eller befintliga produkter eller tjänster, bygga varumärken, testa reklam, studera publikens reaktioner på olika medier samt mäter den allmänna opinionen inom olika områden och anseende. Med över 9100 anställda i helägda bolag i 64 länder, bedriver Ipsos undersökningar inom reklam, kundlojalitet, marknadsföring, media och offentlig verksamhet. Ipsos erbjuder också prognoser, modellering, rådgivning samt ett komplett sortiment av anpassade, syndikerade, omnibus, paneler, och online undersökningsprodukter och tjänster i över 100 länder. Ipsos grundades 1975 av Jean-Marc Lech och Didier Truchot, och är sedan 1999 noterat på den franska börsen. Besök www.ipsos.se för mer information om Ipsos erbjudanden och möjligheter.