När myter om samhället blir till sanningar

Senaste numret av Ipsos magasin Understanding Society handlar om de nya utmaningarna förknippade med att undersöka och förstå människors föreställningar och attityder. Vi försöker också analysera varför vi ofta har så felaktiva uppfattningar om samhället omkring oss, och vilka risker det för med sig.

Ipsos har i en global studie undersökt människors kunskaper om samhället, till exempel när det handlar om andelen utlandsfödda och hur stort valdeltagandet är. Det visar sig att oroväckande många har felaktiga uppfattningar om hur landets befolkning ser ut och missbedömer omfattningen av centrala samhällsutmaningar. I Sverige har vi förvisso mindre fel än på många andra håll, men ändå överskattas exempelvis andelen invandrare i befolkningen samtidigt som valdeltagandet underskattas.

För att läsa hela rapporten, klicka här.

Ur innehållet:

Bobby Duffy och James Stannard, Ipsos UK, om Perils of Perception – Ipsos globala undersökning som visar på stora gap mellan föreställningar och verklighet

David Ahlin, Ipsos Nordics, om möjliga förklaringar till varför svenskar överskattar andelen invandrare i befolkningen

Ilya Somin, Professor vid George Mason University, USA, om riskerna med oinformerade väljare

Julia Clark och Gideon Skinner, Ipsos US och UK, om nya utmaningar för dagens opinionsundersökare

Darrell Bricker, CEO Ipsos Public Affairs, om vilka frågor som oroar idag och vad vi kanske borde oroa oss för istället

Trevlig läsning!

David Ahlin, Nordenchef Ipsos Public Affairs