Näringslivstopparnas förtroende för Anna Kinberg Batra ökar

Bild: Peter Knutsson

En undersökning som DI/Ipsos genomförde i februari bland landets näringslivstoppar visar att förtroendet för Anna Kinberg Batra har ökat samtidigt som det sjunkit för Jimmie Åkesson. Förtroendet för statsminister Stefan Löfven är kvar på samma låga nivå som vid föregående mätning i november.

Ipsos har på uppdrag av Dagens industri för tredje gången undersökt näringslivschefernas förtroende för partiledarna för de tre största partierna. Förtroendet för Anna Kinberg Batra har ökat från 39 procent i november till 46 procent i februari, en förändring som är statistiskt säkerställd. Andelen som uppger att de har litet eller inget förtroende har minskat från 55 procent i november till 48 procent i februari, även det en förändring som är signifikant. Det är framförallt bland manliga chefer som stödet ökat. Förändringen från 38 procent män som i november hade förtroende för moderatledaren till 46 procent i februari är statistiskt signifikant. Därmed har Kinberg Batra nu lika stort stöd bland manliga som bland kvinnliga näringslivstoppar.

Jimmie Åkesson ligger kvar på andra plats i förtroendeligan. Andelen som har stort eller mycket stort förtroende för Åkesson är i februari 13 procent, en statistiskt säkerställd nedgång med 5 procentenheter sedan mätningen i november. Andelen som har litet eller inget förtroende för Åkesson ökar från 78 procent i november till 83 procent i februari. Även den förändringen är statistiskt signifikant. 6 procent av de kvinnliga cheferna uppger i februari att de har stort eller mycket stort förtroende för Åkesson, vilket innebär en statistiskt säkerställd nedgång från 11 procent i november. Bland manliga chefer har 16 procent stort eller mycket stort förtroende för Åkesson i februari, en signifikant nedgång jämfört med novembermätningen då 20 procent av de manliga cheferna hade förtroende för honom.

Förtroendet för statsminister Stefan Löfven är i stort sätt oförändrat jämfört med den senaste mätningen i november och han har fortsatt lägst förtroendet av de tre partiledarna. 5 procent uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för statsministern, medan 94 procent av respondenterna uppger att de har lågt eller inget förtroende.

Ingen av partiledarna har en positiv förtroendebalans dvs. andelen som har inget eller litet förtroende är större än andelen som har stort eller mycket stort förtroende. Kinberg Batra har starkast förtroendebalans och är den enda av de tre partiledarna som inte misstros av en majoritet av näringslivstopparna.

På frågan om respondenterna anser att utvecklingen i Sverige går åt rätt håll eller inte så svarar 60 procent att utvecklingen går åt fel håll. 14 procent anser att utvecklingen går åt rätt håll. 21 procent svarar varken rätt eller fel håll. 5 procent är osäkra.

75 procent av respondenterna anser att allianspartierna bör gå fram med en gemensam budget så snart som möjligt, medan 15 procent anser att de inte bör göra det. 11 procent är osäkra.

Läs Ipsos rapport i sin helhet här och mer i artikeln på DI.se.

Johanna Laurin Gulled, johanna.laurin.gulled@ipsos.com
Account Manager, Ipsos Public Affairs