Stort förtroende för Sveriges Television och Sveriges Radio

Bild: Shutterstock

Ipsos undersökning Medieförtroende 2016 visar att public service-medierna spelar i en egen division. Fler än 7 av 10 i hela landet har förtroende för Sveriges Television och Sveriges Radio. Studien visar att det finns stora skillnader i synen på olika medier – frågan om svenskarna litar på media kan inte besvaras med ett enkelt ja eller nej. Vissa medier har stort förtroende, andra mycket litet.

Kännedom och närhet spelar roll och det finns ett starkt samband mellan kännedom och förtroende. De högre förtroendesiffrorna för Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter i Stockholms län är ett tydligt exempel.

Kännedom

• 9 av 10 svenskar känner till Sveriges Television (93 procent) och Sveriges Radio (88 procent) mycket väl eller ganska väl. Motsvarande siffror för Aftonbladet är 79 procent och för Dagens Nyheter 65 procent.
  • 13 procent av svenska folket känner till Avpixlat mycket väl eller ganska väl.
  • Kännedom om Svenska Dagbladet  och Dagens Nyheter är högre i Stockholms län jämfört med snittet för hela landet. I Stockholms län är siffran för Dagens Nyheter 82 procent, på samma nivå som för Aftonbladet och fem procentenheter efter Sveriges Radio.

Positiv eller negativ uppfattning

• 8 av 10 svenskar har en positiv uppfattning om Sveriges Television (78 procent) och Sveriges Radio (77 procent). Drygt 1 av 10 har varken positiv eller negativ uppfattning och knappt 1 av 10 har en negativ uppfattning.
  • 52 procent har en positiv uppfattning om Dagens Nyheter. 32 procent har varken positiv eller negativ uppfattning och sju procent har en negativ uppfattning. I Stockholms län, där kännedomen är högre, har fler en åsikt om Dagens Nyheter. 66 procent har en positiv uppfattning om Dagens Nyheter, 23 procent varken positiv eller negativ och åtta procent har en negativ uppfattning.
  • 34 procent har en positiv uppfattning om Aftonbladet och sex procent har en positiv uppfattning om Avpixlat.

Förtroende

• Förtroendesiffrorna påminner om svarsandelarna för positiv eller negativ uppfattning men är genomgående något lägre. Omkring 75 procent har stort förtroende för Sveriges Television och Sveriges Radio. Förtroendet för public service är ungefär lika stort i hela landet.
  • 50 procent har stort förtroende för Dagens Nyheter, 32 procent har varken stort eller litet förtroende och sju procent har litet förtroende. I Stockholms län har 64 procent stort förtroende för Dagens Nyheter.
  • Andelen svenskar med ganska litet eller mycket litet förtroende är under tio procent för såväl SVT, SR, DN och SvD.
  • 21 procent har stort förtroende för Aftonbladet och fyra procent har stort förtroende för Avpixlat.

Kännedom och relation bygger förtroende

• Det finns ett samband mellan kännedom, relation och förtroende. De högre förtroendesiffrorna för Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet i Stockholms län är en god illustration.

Ger medierna en sann bild av verkligheten?

• Omkring 7 av 10 instämmer helt eller delvis i påståendet att SVT och SR ger en sann bild av verkligheten. Färre än 1 av 10 tar avstånd från påståendet.
  • I Stockholms län instämmer 65 procent i påståendet att Dagens Nyheter ger en sann bild av verkligheten, jämfört med 71 procent för Sveriges Radio.
  • Sju procent instämmer i påståendet att Avpixlat ger en sann bild av verkligheten.

Medier uppfattas väldigt olika – vanskligt att tala om ”media”

• Det är tydligt att svenska folket har mycket olika bild och olika högt förtroende för olika medier. Det blir även tydligt i frågan om man anser att olika medier ger en sann bild av verkligheten. Studien visar att det ibland kan vara problematiskt att tala i generella termer som ”media” eller ”medier”. Olika medier uppfattas på väldigt olika sätt.

Demografi och partisympati

• Män har oftare litet förtroende för Sveriges Television, Sveriges Radio, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.
  • Högutbildade har oftare stort förtroende för Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.
  • Utbildningsnivå har mindre betydelse för förtroendet för Sveriges Television och Sveriges Radio.
  • Personer som skulle rösta på något av de borgerliga partierna (M, L, C, KD) har oftare stort förtroende för Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.
  • Personer som skulle rösta på något av de rödgröna partierna (S, V, MP) har oftare stort förtroende för Sveriges Television, Sveriges Radio och Aftonbladet, men har mer sällan stort förtroende för Svenska Dagbladet.
  • SD-väljare har oftare litet förtroende för Sveriges Television, Sveriges Radio, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. SD-väljare har oftare än andra förtroende för Avpixlat (21 procent jämfört med fyra procent bland samtliga).

Jämförelser med tidigare undersökningar

Ipsos undersökning mäter kännedom och förtroende för ett antal utvalda medier. Förtroendebarometern från Medieakademin och SOM-undersökningarna om institutionsförtroende mäter förtroendet för en större bredd av samhällsinstitutioner, företag och politiska församlingar. Intervjupersonerna i dessa enkäter får fler olika referenspunkter utöver medier som exempelvis sjukvården, bankerna, kungahuset, riksdagen et cetera.

Resultaten i Ipsos undersökning ligger i linje med tidigare publicerade undersökningar om medieförtroende, till exempel Medieakademins Förtroendebarometer och SOM-mätningarnas siffror om institutionsförtroende.

I jämförelse med Förtroendebarometern 2015, andel i hela landet med stort förtroende:

• Sveriges Radio: Ipsos 73, Förtroendebarometern 71
  • Sveriges Television: Ipsos 75, Förtroendebarometern 67
  • Dagens Nyheter: Ipsos 50, Förtroendebarometern 47
  • Aftonbladet: Ipsos 21, Förtroendebarometern 16

Förtroendet för dagspressen jämfört med andra samhällsinstitutioner

Enligt SOM-undersökningarna som presenterades 2015 har ”Dagspressen” ett positivt balansmått + 9 (andel med stort förtroende minus andel med litet förtroende).

• Sämre än Radio/TV, Polisen och Riksbanken
  • Ungefär på samma nivå som Svenska Kyrkan (+ 6) och Kungahuset (+ 4)
  • Bättre än de politiska partierna

Överlägset i topp ligger Sjukvården och Universitet/Högskolor (enligt både SOM-undersökningarna och Förtroendebarometern).

Ipsos har på uppdrag av Dagens Nyheter intervjuat 1002 personer 18 – 74 år.
Intervjuerna har genomförts 17 – 23 mars i slumpmässigt rekryterad webbpanel.

Läs Ipsos rapport i sin helhet här och mer i artikeln på DN.se

David Ahlin, david.ahlin@ipsos.com
Nordenchef, Ipsos Public Affairs