Stort stöd för ny form av värnplikt

En klar majoritet av svenska folket stödjer förslaget att på nytt införa någon form av värnplikt med militär grundutbildning, lika för män och kvinnor. 62 procent tycker att förslaget är bra, tolv procent tycker att förslaget är dåligt. 20 procent svarar att förslaget varken är bra eller dåligt och sex procent har ingen uppfattning. Stödet för värnplikt är svagare bland svenskar under 30 år och starkare bland äldre.

Om någon form av värnplikt införs på nytt så anser 6 av 10 att alla män och kvinnor i en årskull bör kallas till mönstring eller lämplighetsprov. 25 procent anser att endast en begränsad del av en årskull bör genomgå mönstring. 14 procent har ingen uppfattning.

7 av 10 anser att en ny form av värnplikt bör omfatta även andra uppgifter, utöver militär grundutbildning. De uppgifter som oftast nämns av respondenterna handlar om vård och omsorg eller som en resurs att sätta in vid olika typer av kriser/katastrofer.

I december 2015 ställde Ipsos frågan ”det finns förslag att på nytt införa någon form av värnplikt i Sverige. Anser du att det är ett bra eller ett dåligt förslag?”

72 procent svarade bra förslag och 16 procent svarade dåligt förslag. Sju procent svarade varken bra eller dåligt och fyra procent hade ingen uppfattning.

Mätningen från december 2015 och denna månads mätning är inte helt jämförbara. Dels har vi formulerat om frågan, dels genomfördes 2015 års mätning via telefonintervjuer medan den aktuella mätningen genomförts med digitala intervjuer. Vid digitala intervjuer ser respondenten alla svarsalternativ framför sig, även mitten-alternativet ”varken bra eller dåligt förslag” vilket jämfört med telefonintervjuer ger upphov till en så kallad annonseringseffekt, en effekt av att vi annonserar alla svarsalternativ.

I december 2015 svarade 16 procent att en ny form av värnplikt var ett dåligt förslag. I denna månads mätning är motsvarande andel 12 procent. En genomgång av båda mätningarna ger vid handen att stödet för införande av någon form av värnplikt, lika för män och kvinnor, är starkt.

Läs Ipsos rapport i sin helhet här och mer i artikeln på DN.se

David Ahlin, david.ahlin@ipsos.se
Nordenchef, Ipsos Public Affairs