Svenska föräldrar tänker mer på hjärtat än amerikanska som tänker på hjärnan

I Ipsos Marketing, Consumer Goods senaste globala undersökning ombads föräldrar i 24 länder att rangordna de viktigaste effekterna av hälsosam mat till barnen. Resultatet av undersökningen visar att majoriteten av föräldrarna anser att ett friskt hjärta är den allra viktigaste önskade hälsoeffekten, tätt följd av minskad risk för sjukdom senare i livet.

Kulturella skillnader stora i vissa avseenden

Svenska föräldrars högsta prioritering vad gäller hälsoeffekterna av hälsosam mat är däremot en minskad risk för sjukdom hos barnen senare i livet, följt av ett friskt hjärta, att förbättra förutsättningarna för hjärnans utveckling, starkare immunförsvar och en reducerad risk för fetma.

En annan intressant kulturell jämförelse är att länder som Brasilien, Frankrike och Mexiko i högre utsträckning än USA har svarat att de vill undvika eller reducera risken för barnfetma. I USA där barnfetman är ett överhängande stort folkhälsoproblem anser föräldrarna att förbättrade förutsättningar för hjärnans utveckling är den allra högst prioriterade följdverkningen av hälsosam mat för barn.

I Japan är den minskade risken för fetma hos barnen bland de allra minst prioriterade effekterna av hälsosam mat men ett starkare immunförsvar den allra viktigaste.

Produktutveckling, innovation och marknadsföring av hälsosamma livsmedel för barn

Det är inte överraskande att det förekommer kulturella skillnader i prioriteringarna av hälsoeffekter. Föräldrar influeras av sina unika värderingar, kulturen, utbudet av hälsosamma alternativ och förekomsten av mediciner och behandlingar i landet i fråga men även information från medier spelar en betydande roll.

Sverige har redan stränga restriktioner vad gäller marknadsföring av livsmedel till barn och en stor del av världen har på senare tid börjat införa lagstiftningar som innebär strängare föreskrifter om hur färdigförpackad mat får marknadsföras till barn.

Samtidigt ställer föräldrar runtom i världen krav på mer hälsosamma livsmedel att ge till barnen samt vilka hälsoeffekter de bör medföra.

Då det är barnen som i stora delar av världen påverkar föräldrarnas livsmedelsinköp, innebär detta en utmaning för matproducenter att kunna erbjuda hälsosam mat för barn som är både tilltalande och smakar gott. Samtidigt ger detta utrymme för innovationer och produktutveckling av mer hälsosamma alternativ. Vidare innebär det att matkedjornas marknadsförare bör lyfta fram och belysa hälsosamma livsmedel att ge till barn och de positiva hälsoeffekterna som dessa medför.

Lena Gilchrist, VD för Ipsos Sweden instämmer.

- ”Vi går mot en alltmer medveten konsumtion av mat och i synnerhet föräldrar har blivit mer medvetna om sambandet mellan barnens mat och hälsoeffekterna. Undersökningen visar att det är nödvändigt att lyfta fram och belysa långsiktig hälsosam och sjukdomsförebyggande mat att ge till barn. Det är viktigt för våra svenska aktörer inom livsmedelsbranschen att fortsätta ta ansvar så att marknadsföringen faktiskt bidrar till en förbättrad hälsa hos barnen.”

• övervikt
  • hjärta
  • föräldrar
  • barn

För mer information, vänligen kontakta:

Martina Garback, PR-ansvarig, martina.garback@ipsos.com 08-598 998 48

Lena Gilchrist, VD Ipsos Sweden, lena.gilchrist@ipsos.com 08-598 998 93

Ipsos är ett av världens ledande marknadsundersökningsföretag med över 9 000 anställda i 67 länder. Ipsos bedriver undersökningar inom reklam, kommunikation, kundlojalitet, media, omvärldsbevakning samt offentlig verksamhet och utvärderar samt analyserar marknadspotentialer och marknadstrender världen över. Ipsos grundades 1975 och är sedan 1999 noterat på franska börsen samt verksam i Sverige sedan 2002. Besök www.ipsos.se för mer information.