Svenskarna tappar tron på ekonomin

Årets första ekonomiska puls visar att svenska befolkningen blir alltmer pessimistisk om landets ekonomiska läge

Fortfarande anser 57 procent av svenskarna att Sveriges ekonomiska situation är god, i jämförelse med 69 procent vid tidigare mätning i november.

Sveriges tapp på 12 procentenheter är den högsta siffran bland samtliga deltagande länder. Tyskarna är fortfarande mest positiva i Europa (63 procent) och i botten finner man Spanien, där hela 98 procent är negativa till ekonomin.

Blickar vi mot USA har trenden vänt och amerikanarna blir allt mer positiva (31 %), men ligger fortfarande långt efter sitt grannland Kanada 66 %.

Om Global Advisor:

En månatlig mätning som genomförs av Ipsos i 24 länder världen över. Denna undersökning genomfördes mellan 4-18 december 2012 med 18 008 deltagare från Ipsos Online Panel.
Alla deltagare från USA och Kanada är mellan 18-64 år, i övriga deltagande länder är deltagarna mellan 16-64 år
.

• ekonomi
  • ekonomisk puls
  • framtid
  • global advisor
  • medborgare
  • sverige
  • usa
  • tyskland

För mer information, vänligen kontakta:

Martina Garback, PR-ansvarig, martina.garback@ipsos.com 08-598 998 48

Lena Gilchrist, VD Ipsos Sweden, lena.gilchrist@ipsos.com 08-598 998 93

Ipsos är ett av världens största researchföretag med verksamhet i ett åttiotal länder. Vi arbetar med
marknads-, opinions- och samhällsundersökningar samt med process- och verksamhetsutveckling i såväl privat som offentlig sektor. Ipsos grundades i Frankrike 1975. Sedan dess har företaget vuxit och är idag världens tredje största marknadsundersökningsföretag. Huvudkontoret ligger i Paris. Besök www.ipsos.se för mer information.