IQ:s Fyllefilter nominerad till Stora PR-priset

IQ:s kampanj Fyllefilter blev den 11 april nominerad till Stora PR-priset 2011. Priset delas ut av Svenska pr-företagen och vinnaren presenteras den 5 maj.

Fyllefilter lanserades den 2 november 2010 och har fram till nu haft över 70 000 unika besökare som tillsammans genomfört över 500 000 test.

Juryn för Stora PR-priset 2011 motiverade valet av Fyllefilter som en av de fem nominerade så här:
”Alkoholkonsumtion och riskbeteenden är ett svårt ämne att ta upp oavsett målgrupp. Men med yngre målgrupper är det en rejäl utmaning att vara relevant. Här har man utgått från analys och insikt i hur yngre målgrupper tänker och känner inför alkoholkonsumtion och därmed skapat ett budskap fritt från pekpinnar. Infallsvinklarna är smarta, utförandet konsekvent och resultaten goda.”

Fyllefilter fungerar på följande sätt:
Besökare på Fyllefilter.se genomför olika motorik- och reaktionstest för att se om de är nyktra nog att använda Facebook eller Twitter. Besökaren kan därefter välja om han/hon vill statusuppdatera eller inte. För de som klarat testet och väljer att statusuppdatera kompletteras inlägget med en text som förklarar att det är fyllefiltrerat. För de som inte klarat testet men ändå väljer att göra en statusuppdatering kompletteras inlägget med en text som förklarar att det inte är fyllefiltrerat.

Kampanjen togs fram i samarbete med Deportivo.

För att prova Fyllefilter: www.fyllefilter.se

För ytterligare information: