IQ:s tips till tonårsföräldrar inför skolavslutningen

Skolavslutningen är för de flesta tonåringar förknippad med fest och i många fall även alkohol. Vanligast är att tonåringar får alkohol från äldre kompisar eller kompisars syskon. På andra plats kommer andra vuxna och på tredje plats de egna föräldrarna*.

- För många ungdomar är skolavslutningen första gången de kommer i kontakt med alkohol. Som förälder är det bra att prata med sitt barn om alkohol och vara tydlig med vad man själv tycker och förväntar sig, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

IQ:s tips inför skolavslutningen och andra firanden:

1. Prata om firandet
Prata med din tonåring. Vad ska de göra, vilka ska de träffa, var ska de vara osv. Berätta hur du ser på alkohol, vilka tider som gäller osv.

2. Köp inte ut alkohol
Om du som förälder köper ut alkohol till ditt barn ”visar” du att det är ok att de dricker. Risken att ditt barn råkar illa ut ökar också.

3. Prata med äldre syskon och kompisar
Berätta för syskon och äldre kompisar att du förväntar dig att de inte köper ut alkohol.

4. Håll kontakten
Det är bra att bestämma en tid under kvällen då ni kan höras av på telefon. Det är även bra att som förälder finnas tillgänglig.

5. Kom överens med andra föräldrar
Prata med föräldrar till kompisar om hur de ser på alkohol, vilka tider som gäller för deras barn osv.

- Det borde vara självklart att inte köpa ut alkohol, men tyvärr är det inte så, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Under våren har IQ skickat hem boken Tonårsparlören till 95 000 föräldrar med barn som fyller 14 år under 2013. Tonårsparlören syftar till att underlätta samtal om alkohol mellan föräldrar och tonåringar. Läs mer på www.tonårsparlören.se.

* Källa: CAN

För ytterligare information:

Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

• alkohol
  • alkoholdebut
  • alkoholkonsumtion
  • socialt ansvar
  • tonåringar
  • skolavslutning
  • tonårsparlören
  • köp inte ut

IQ verkar för en smartare syn på alkohol genom information om alkoholens risker och inspiration för ett smart förhållningssätt till alkohol, genom IQ nätverk som samlar aktörer och goda exempel inom alkoholområdet samt genom kunskap om aktuella alkoholfrågor. IQ-initiativet är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.
Läs mer på IQ.se.