Passivt drickande orsakar stora problem

Många drabbas negativt av passivt drickande. Enligt en ny Sifo-undersökning* som genomförts på uppdrag av IQ uppger 3 av 4 svenskar att andra personers alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer negativt och över hälften uppger att de ångrat hur de betett sig mot andra när de varit berusade. Undersökningen visar också skillnader mellan män och kvinnor.

– På samma sätt som vi pratar om riskerna med passiv rökning borde vi tala om riskerna med passivt drickande. Att berusade människor beter sig illa mot personer i sin omgivning är uppenbart väldigt vanligt och kan resultera i bråk, övergrepp och otrygghet. Detta är naturligtvis negativt för den enskilda individen men även kostsamt för samhället i stort, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ.

I en forskningsstudie jämfördes 20 olika drogers påverkan på användaren och andra. Alkohol hade störst total påverkan och var den enda drogen där andrahandsskadorna var större än de direkta skadorna på användaren.

– Vi måste i större utsträckning än idag se alkoholproblem som en samhällsfråga och inte enbart som ett problem för den som dricker. Fler borde fundera på vilka som blir påverkade när man själv dricker, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ.

Kvinnor påverkas, män påverkar
Sifo-undersökningen visar också på skillnader mellan könen. Exempelvis uppger fler män (45 procent) än kvinnor (34 procent) att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer i deras omgivning negativt. Närmare 6 av 10 män uppger att de ångrat hur de betett sig mot andra när de varit berusade, motsvarande siffra för kvinnor är 43 procent.

– Fler kvinnor än män uppger att de påverkats negativt av andras alkoholkonsumtion medan fler män uppger att deras alkoholkonsumtion påverkat andra negativt. Förenklat vill jag sammanfatta det som att fler kvinnor påverkas medan fler män påverkar, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ.

Siffror från Sifo-undersökningen visar även:
- 7 av 10 (71 procent) har sagt till någon person att den betett sig illa när han/hon varit berusad.
- 3 av 10 (29 procent) uppger att någon sagt till dem att de betett sig illa när de varit berusade.
- Var tredje (32 procent) uppger att de, när de varit berusade, betett sig illa mot vänner, motsvarande siffra bland personer mellan 18-29 år var 45 procent.
- Var fjärde (26 procent) person mellan 18-29 år uppger att de, när de varit berusade, betett sig illa mot okända personer.
- Över hälften (53 procent) har funderat över hur deras alkoholkonsumtion påverkar andra.

Se bifogat faktablad för ytterligare resultat från undersökningen.

*Den riksrepresentativa undersökningen genomfördes av Sifo på uppdrag av IQ under perioden 25-28 oktober 2016 bland 1500 personer, 18 år och uppåt, via en webbpanel.

För ytterligare information:Juan-Pablo Roa, vd IQ, 0709-79 58 55, e-post: juan-pablo@iq.se.
Pressbild: http://www.iq.se/sv/press/pressbilder

• alkohol
  • iq

____________________________________________________________________

IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQs verksamhet består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.