54 miljoner till ny kunskap om energieffektivt byggande och boende

Nu är det klart vilka projekt som får medel i forskningsprogrammet E2B2s fjärde utlysning. 19 projekt som ska bidra till energieffektiviseringen och energisystemets omställning får sammanlagt nära 54 miljoner i finansiering.

Bebyggelsen står för ungefär en tredjedel av Sveriges totala energianvändning och möjligheten att energieffektivisera är stor. E2B2 är en bred kunskapssatsning som ska bidra till ökad energieffektivisering i samhällsbyggnadssektorn genom forskning, utveckling, demonstration och innovation.

I utlysning 4 som stängde i november godkänns nu 19 av 52 projektansökningar av Energimyndigheten. Den totala projektvolymen är nära 54 miljoner kronor varav stödet från Energimyndigheten består av nära 25 miljoner kronor, resterande är finansiering från näringslivet.

Projekten kommer att utveckla kunskap om byggnadsstommars och materialvals betydelse för energianvändning över byggnadens livscykel. Kunskap kommer även utvecklas och spridas kring metoder för energieffektiva renoveringar. Ett flertal nya projekt berör också integrationen av förnybar energi i plusenergihus och lokala energisystem samt hur personligt välbefinnande kan säkras och förhöjas i och med energieffektivt byggande.

Urvalet gjordes med hjälp av ämnesexperter i E2B2s programråd. Avgörande vid bedömningen var bland annat energirelevans, nyhetsvärde, vetenskaplig kvalitet, näringslivsrelevans och marknadsförutsättningar.

Det är Energimyndigheten och IQ Samhällsbyggnad som tillsammans genomför samverkansprogrammet E2B2 under perioden 2013-2017. IQ Samhällsbyggnad är kansli för E2B2.

Utlysning 5 öppnar imorgon, onsdagen den 16 april, se www.E2B2.se för mer information.

Godkända projekt

Godkända projekt från E2B2s fjärde utlysning.

• Affärsmodeller och energioptimering i kvarter med livsmedelsbutik, utförare SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut AB
  • Besparingspotential för likspänningsdistrubition – en förstudie, utförare Chalmers tekniska högskola AB
  • Brukarnas påverkan på energianvändning och effektbehov i NNE-byggnader, utförare Lunds universitet
  • ByggaE Bas – metod för kvalitetssäkring av energieffektivt byggande, utförare SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut AB