IQ Samhällsbyggnads arbete ger resultat - regeringen prioriterar hållbart samhällsbyggande i Forsknings- och innovationspropositionen

Regeringen presenterar idag en ny långsiktig satsning om ytterligare 100 miljoner årligen på forskning inom Hållbart samhällsbyggande. Det är ett av tre områden som enligt regeringen har särskild betydelse för näringsliv och samhälle. Företagen förväntas matcha statens satsning med egna resurser - det har varit en avgörande faktor för regeringens beslut.

- Det är oerhört glädjande, säger Anna Sander, vd för IQ Samhällsbyggnad. En långsiktig samlad satsning ger möjlighet till högre kompetens hos företag och offentliga aktörer som arbetar inom samhällsbyggandet, mer viktig forskning och fler innovationer. Det ligger helt i linje med våra förslag till regeringen.

Förutom den nya satsningen på Hållbart samhällsbyggande kommer VINNOVA erhålla 225 miljoner för strategiska innovationsområden, vilket var ett annat av IQ Samhällsbyggnads förslag till regeringen. Även Energimyndigheten planerar ett nytt stort FoI-program med start 2013.

IQ Samhällsbyggnad har arbetat strategiskt och målmedvetet under två år för att få till en för sektorn gemensam satsning på samhällsbyggande i forsknings- och innovationspropositionen.

- Det här är en framgång för hela sektorn. Det visar att IQ Samhällsbyggnads verksamhet på kort tid har bidragit till att åstadkomma förändringar. Det är glädjande med de många medlemmar som hittills bidragit med sitt stöd eller sitt konkreta engagemang i arbetet. Nu behöver vi skruva upp takten ytterligare och välkomnar därför fler medlemmar som vill vara med och påverka, säger Mari Broman, ordförande för IQ Samhällsbyggnad.