Här är appen som kan rädda liv!

Tranarpsbron på E4:an blev rikskänd den 15 januari 2013 efter en av de värsta masskrockarna i svensk historia med mer än 100 fordon inblandade. Det faktum att man knappt nämnde olyckan i utländska medier pekar på att detta är något som ständigt sker i den täta europeiska trafiken. Här på E4:an passerar ca 65 000 fordon om dagen och det är inte sälla isbeläggningar på bron vintertid. Just denna dag var bron totalt istäckt och sikten var skymd av dimma.

Så sent som 10 minuter efter att de första bilarna kolliderat kom det nya fordon och körde in i de andra fordonen. Det var som om det blivit en propp i ett avloppsrör där man hela tiden fyller på med mer vätska som inte kunde trängas undan.

Tragiskt nog var det en person som avled och 4 personer som skadades allvarligt.

Sen olyckan inträffade har det skrivits spaltkilometer om olika system som är på väg att utvecklas för att undvika motsvarande händelser i framtiden. Det har skrivits om system som skall sitta längs vägen och som måste kommunicera med en enhet inne i varje bil. I en artikel i NyTeknik antog man att en sådan enhet inne i bilen skulle komma att kosta i storleksordningen 1000 kr jämte enorma investeringar i infrastruktur längs vägarna.

Det har på EU-nivå beslutats att alla bilar som säljs inom EU, från och med 2015, skall utrustas med någon form av detektering och kommunikation mellan fordon för att undvika följande händelser.

iRezQ kan härmed meddela att nu behöver man inte vänta längre. Lösningen finns här och nu! Initialt endast för iPhone men inom 3-6 månader så har vi en lösning för 80% av alla ”smartphones”.

iRezQ är ett svenskt företag som utvecklat en app som detekterar om telefonen utsätts för kraftiga G-krafter. Med hjälp av intelligenta algoritmer kan appen automatiskt larma och uppger sin GPS position vid en olycka. Inom sekunder skickas det ett larm till alla andra fordon som har samma app om faran i närheten.

iRezQ vill samarbeta med andra aktörer och har därför byggt en databas som kan kommunicera olycksinformation till andra aktörer så att om någon utvecklar inbyggda system i fordon så kommer iRezQ att kunna dela med sig av olyckshändelser och larm till i andra system.

Hjälp varandra att rädda liv! Ladda ner iRezQ.

• Skåne

iRezQ är ett företag som utvecklar säkerhetslösningar. Lösningar är till för att rädda användarens och med-trafikanternas liv. Smarta appar och portalslösningar gör att människor tillsammans i trafiken passivt hjälper varandra.

Tor Sjödin

Presskontakt CEO Utgivningsansvarig 0703903222